UNICEF streeft naar een hiv-vrije generatie in 2015

Array

UNICEF streeft met haar wereldwijde campagne Unite for Children, Unite for Aids naar een hiv-vrije generatie in 2015. En dat is haalbaar, zolang er maar geïnvesteerd wordt in de meest kwetsbare groepen.

De campagne van UNICEF richt zich op twee doelen: het uitbannen van nieuwe infecties bij kinderen en het (minimaal met de helft) verminderen van nieuwe infecties bij jongeren.

De afgelopen jaren zijn al mooie resultaten behaald:
* De hiv-epidemie lijkt zich te stabiliseren. Tussen 2001 en 2010 is het aantal hiv-infecties met 15 procent gedaald. Het aantal sterfgevallen als gevolg van aids nam met 22 procent af.
* Het aantal met hiv geïnfecteerde mensen dat aidsremmers krijgt is 22 keer zo groot als in 2003. Bijna de helft van alle volwassenen met hiv in landen met lage en middeninkomens krijgt nu medicijnen Ook steeds meer kinderen krijgen aidsremmers (456.000 in 2010 tegenover 71.500 in 2005), maar vergeleken met volwassenen zijn dit er nog altijd veel te weinig.

* Steeds meer met hiv geïnfecteerde vrouwen krijgen aidsremmers. In Botswana, Lesotho, Namibie, Zuid-Afrika en Swaziland gaat het zelfs al om 80 procent. Met deze medicijnen kan in 98% van de gevallen worden voorkomen dat een baby met hiv geboren wordt.
* Door betere controle en behandeling van zwangere vrouwen (hiv-tests en aidsremmers) zijn de afgelopen jaren zo’n 350.000 hiv-infecties bij baby’s voorkomen.

Maar er is ook minder goed nieuws:

* Eind 2010 waren er nog steeds 34 miljoen met hiv geïnfecteerde mensen. 10 procent daarvan is jonger dan 15.
* In Oost-Europa en Centraal-Azie is het aantal mensen met hiv enorm gestegen.

* Nog steeds krijgt ruim driekwart van alle met hiv geïnfecteerde kinderen geen aidsremmers.

* Nog steeds worden er elke dag 1000 baby’s met hiv geboren.

Hoewel er nog veel moet gebeuren, gelooft UNICEF dat een hiv-vrije generatie in 2015 haalbaar is. De middelen hiervoor liggen in onze handen!

rapport Voortgangsrapport 2011 van WHO, UNAIDS en UNICEF (pdf) Zie het origineel

Nationale Postcode Loterij & UNICEF ING & UNICEF IKEA & UNICEF Procter and Gamble & UNICEF Starwood & UNICEF Djoser & UNICEF Unique & UNICEF Wavin, Aqua for All & UNICEF H&M partnership UNICEF www.cbf.nl

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen