“Dementerenden krijgen De tijd van je leven”
ArrayOnder de naam Nostalgiemedia zijn eerder drie succesvolle edities uitgebracht van het eerste en enige tijdschrift voor mensen met dementie. Verschillende prijzen zijn daarmee gewonnen. Dat gaf de initiatiefnemers, Wendy van Zon en Marianne Maas, de ruimte om het tijdschrift te professionaliseren. Nu is het terug onder de naam De tijd van je leven.
Het tijdschrift telt meer pagina’s en bevat nog steeds de unieke, zintuiglijke elementen. Nostalgische foto’s, geluidsfragmenten, geuren en tast-elementen zijn een vast onderdeel van het blad. Deze zorgen er namelijk voor dat mensen met dementie herinneringen ophalen en herbeleven. Alleen of samen met een meelezer. De ervaring leert dat het blad een uitstekende manier is om contact te maken met een dementerende oudere en ook de regie van het gesprek bij hen te leggen.
De enthousiaste reacties van mensen op de eerste edities – van demente ouderen en hun familie en vrienden, van verpleeg- en verzorgingstehuizen, van zorgprofessionals – maakten dat Marianne en Wendy heel graag doorgingen met het tijdschrift. Ontspanning bieden aan een moeilijk bereikbare doelgroep is hun doel. Daar deze groep nog steeds groeiende is, zal dit de komende jaren een zeer actueel thema blijven. Het tijdschrift kan gebruikt worden in verpleeg- en verzorgingstehuizen, maar natuurlijk ook in thuissituaties. Ook is het een uitstekend cadeau-idee.
De tijd van je leven gaat om het steeds opnieuw ervaren en beleven, en de nieuwe website www.detijdvanjeleven.com sluit daar perfect op aan. Hoe het tijdschrift in de praktijk werkt is op de website te zien in een filmpje met mevrouw Strijbos, die samen met haar dochter het tijdschrift leest. Onder het kopje ‘Beleef’ is een veelheid aan nostalgische foto’s, video’s en geluidsfragmenten te vinden. Op de website kan het blad ook besteld worden (losse nummers of een abonnement).
Naast de vertrouwde samenwerking met Prof. Scheltens, directeur van het VUmc Alzheimercentrum, zijn er nieuwe partners gezocht en gevonden. Zoals Bureauvijftig, specialist in marketing en communicatie voor de 50+ markt, en Koninklijke Kentalis, een landelijke organisatie voor mensen voor wie horen of communiceren niet vanzelfsprekend is, die zorgt voor het handwerk in het tijdschrift.
Bron: ANP Perssupport