Leren bij dementie
ArrayDoor de voortdurende technologische ontwikkelingen (denk aan telefoon en huishoudelijke apparaten) blijven we aan het leren. Dat geldt ook voor mensen met een dementie, vooral als ze zelfstandig willen blijven wonen. Ilse van Tilborg, ging na of verschillende patientengroepen deze vaardigheden kunnen leren en hoe deze het best te trainen zijn. . Mensen met forse geheugenproblemen (zoals mensen met een alzheimerdementie) blijken toch in staat zijn om iets te leren. Dit gebeurt via zogenaamde onbewuste (impliciete) leerprocessen die gebruik maken van herhaling van de handeling zonder nadruk op het onthouden. Het proefschrift bevat onderzoek naar verschillende trainingsmethoden en geeft een overzicht van de factoren waarmee bij het ontwikkelen van een training rekening gehouden moet worden. Het steeds herhalen, één ding tegelijk doen en direct met hetzelfde apparaat oefenen dat ook later gebruikt moet worden, zijn hierbij van belang.
Biografie
Ilse van Tilborg (Breda, 1974) studeerde psychologie aan de Radboud universiteit in Nijmegen, afstudeerrichting neuro- en revalidatiepsychologie. Ze werkte onder meer in het Elkerliek ziekenhuis in Helmond waar zij haar BIG-registraties als gezondheidszorgpsycholoog en klinisch neuropsycholoogbehaalde. Ilse van Tilborg werkt nu op de afdeling Medische Psychologie van de Ziekenhuis Groep Twente (ZGT). Haar promotie is begeleid vanuit het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour.
Datum: woensdag 21 september 2011
Tijd: 13:30
Locatie: Auditorium, Geert Grooteplein 15
Faculteit der Sociale Wetenschappen
Promovendus: mevrouw drs. I.A.D.A. Tilborg
Promotors: prof. dr. W. Hulstijn, prof. dr. R.P.C. Kessels
Titel promotie: Procedural learning in cognitively impaired patients and its application in clinical practice
Bron: RU