Patiënten bereid te reizen voor betere zorg
ArrayPatienten zijn bereid flink te reizen voor de juiste ziekenhuiszorg, aldus NOS nieuws Dat concludeert de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) in haar brancherapport 2011 dat gaat over reisbereidheid van patienten.
Ongeveer de helft van de patienten heeft het er voor over om tot een uur langer te reizen voor een ziekenhuis met een betere kwaliteit en reputatie. Hoe ingrijpender de behandeling, hoe verder patienten willen reizen.
Op dit moment hoeft een patient gemiddeld maar dertien minuten te reizen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. De mate waarin patienten bereid zijn langer te reizen speelt een belangrijke rol in de discussie over spreiding en concentratie van medische specialismen over ons land.
In het streven de zorg zo goed mogelijk te maken en betaalbaar te houden, maken ziekenhuizen steeds meer afspraken over wie wat doet. Want niet elk ziekenhuis moet alles willen aanbieden.
Redenen
Uit het onderzoek blijkt dat patienten verschillende redenen kunnen hebben om voor een verder weg gelegen ziekenhuis te kiezen:
- speciale behandelingenbij algemene ziekenhuizen: zoals complexe neurochirurgie in het St. Elisabethziekenhuis in Tilburg of cardiologische operaties in het St. Antonius in Nieuwegein. Patienten komen werkelijk uit het hele land naar Tilburg of Nieuwegein omdat men daar hoge kwaliteit biedt bij complexe ingrepen.
- focus van het ziekenhuis: sommige ziekenhuizen focussen zich helemaal op één specialisme en dat trekt patienten. Voorbeelden zijn het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (kanker) in Amsterdam, het Oogziekenhuis Rotterdam en de Sint Maartenskliniek (orthopedie en reumatologie) in Nijmegen: 65 tot 90 procent van de patienten komt van verder weg.
- uniek zorgaanbod in de regio of in het land: veel patienten kiezen voor een ziekenhuis dat als eerste nieuwe technologie toepast, ook al ligt dat verder weg. Voorbeelden zijn robotchirurgie bij prostaatkanker en endoscopische microchirurgie (kijkoperaties). Het Kennemer Gasthuis in Haarlem behandelt als enige rughernia’s met lasertechniek: met behulp van laser wordt de druk in de tussenwervelschijf verminderd waardoor de uitpuiling afneemt en daarmee de pijn. Meer dan de helft van de patienten reist daarvoor het dichtstbijzijnde ziekenhuis voorbij.
- zorgstraat: daarbij werken meerdere specialismen efficient met elkaar samen, zodat de patient minder vaak naar het ziekenhuis hoeft te komen. Voorbeeld: een redressiehelm-spreekuur waarbij in één bezoek wordt beoordeeld of baby’s met een scheef hoofdje met een redressiehelm geholpen kunnen worden. Zo ja, dan wordt direct een helm aangemeten. Hiervoor werken kinderartsen, radiologen en instrumentmakers samen.
- bekendheid: het meest getwitterde ziekenhuis, de eerste plaats op een ranglijst, advertenties, een column van een arts in een populair weekblad, het draagt er allemaal aan bij dat patienten bereid zijn langer te reizen om in dat bekende ziekenhuis behandeld te worden. De afdeling plastische chirurgie van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk bijvoorbeeld scoorde vier jaar achtereen het beste in de jaarlijkse enquete van Elsevier. Dat leidde ertoe dat veel patienten bereid waren verder te reizen om hier geopereerd te worden.