Meer structuur in de spreekkamer van huisartsen
ArrayConsulten van huisartsen voor patienten met blijvende, onverklaarde klachten laten te wensen over. Tim Olde Hartman, huisarts-onderzoeker aan het UMC St Radboud, heeft onderzocht hoe deze consulten verbeterd kunnen worden.
Patienten met blijvende, onverklaarde klachten zijn een erg lastige patientengroep voor de huisarts. Er is geen strikt medische verklaring voor de klachten en daardoor weten huisartsen vaak niet hoe ze het best kunnen handelen. Dit zorgt voor ontevreden patienten. Olde Hartman heeft onderzocht hoe patienten hun klachten presenteren en hoe huisartsen deze klachten verkennen.
Gerichte communicatie
Hij heeft met behulp van video-opnamen twintig consulten geanalyseerd. Hieruit bleek dat huisartsen hun patienten vaak uitvoerig hun verhaal laten doen, maar dat er onvoldoende sprake is van gerichte communicatie. De artsen vragen bijvoorbeeld niet door naar de opvattingen en angsten van patienten over de klachten. Daardoor sluiten uitleg en beleid van de huisarts vaak niet aan bij de wensen en verwachtingen van de patient. Verder is er geen goede structuur in het consult. Er wordt vooraf niet voldoende besproken waar het gesprek over zal gaan en er wordt achteraf niet geevalueerd.
Kwaliteit van zorg
Olde Hartman concludeert dat een meer gestructureerde communicatie de kwaliteit van zorg voor patienten met blijvende, onverklaarde klachten en ook de patienttevredenheid ten goede zal komen. Olde Hartman: “De huisarts moet zich beter afvragen waarom deze patient juist nú bij hem komt. Hij moet de patient vragen naar zijn gedachten en angsten over de klachten.” Olde Hartman raadt aan om een scholingsprogramma te ontwikkelen, waarin artsen leren beter een gesprek te voeren met deze patienten.
Olde Hartman TC, et al. How patients and family physicians communicate about persistent medically unexplained symptoms. A qualitative study of video-recorded consultations. Patient Educ Couns (2011)