VieCuri Medisch Centrum geeft patiëntenregistratie kwaliteitsimpuls
ArrayRicoh ontwikkelt nieuw registratiesysteem voor VieCuri
VieCuri Medisch Centrum gaat haar werkwijze op het gebied van patientenregistratie en -logistiek vernieuwen. Â Ricoh, leverancier van IT- en documentmanagement oplossingen, ontwikkelde voor VieCuri een aantal innovatieve oplossingen, die in de ziekenhuizen in Venlo en Venray toegepast gaan worden. Vanuit de ambitie om zo efficient en patientvriendelijk mogelijk te werken, gaan de vernieuwingen het mogelijk maken om de grote bestaande papieren formulierenstromen gefaseerd te gaan digitaliseren en de patientenlogistiek te optimaliseren.
Patientenregistratie: beginpunt van de “stroom” van een patient
Om te beginnen stapt VieCuri over op een nieuwe wijze van patientregistratie. De huidige ponsplaatjes worden vervangen door een representatieve patientenpas, die voorzien is van een barcode (patientnummer), naam en pasfoto. Deze pas is de logistieke spil in het verblijf van de patient in het ziekenhuis, en is de toegangspoort tot het systeem van patientenlogistiek dat als het ware onder het ziekenhuisbezoek ligt. Voor de uitgifte van de nieuwe patientenpas gaat VieCuri gebruik maken van 3 zelf-service registratiezuilen. Deze gebruiksvriendelijke registratiezuilen zijn beschikbaar voor alle al geregistreerde patienten. Een geavanceerd softwaresysteem scant en controleert met behulp van het ID-bewijs van de patient direct alle gegevens, en zorgt voor uitgifte van de patientenpas. Via de zuil kunnen eventueel gegevens worden gewijzigd of toegevoegd. Het systeem gaat zelfs zo ver, dat de pasfoto die op het ID-bewijs staat, automatisch aan de nieuwe patientenpas wordt toegevoegd.
De inschrijfbalie blijft bestaan, maar ook daar wordt een efficientieslag gemaakt. Zo wordt ook hier de patientenpas volledig geautomatiseerd aangemaakt. Het ID-bewijs van de patient wordt gescand, waarna de gegevens automatisch ingelezen worden, en de nieuwe patientenpas geprint kan worden. Dit alles heeft naast een kostenbesparing vele voordelen tot gevolg; een verkorte wachttijd, minder kans op fouten, minder fraude-gevoelig, een eenvoudige werkwijze en een professionele uitstraling.
Vervolgstappen
De nieuwe patientenpas biedt de mogelijkheid om toekomstige ontwikkelingen die de patientenlogistiek en patientvriendelijkheid in het ziekenhuis verder kunnen optimaliseren te implementeren.  Voorbeelden zijn aanmeldzuilen,waarbij de patient de mogelijkheid heeft om zichzelf aan te melden bij de polikliniek. Door een koppeling met het afsprakensysteem weet de specialist dan dat de patient in de wachtkamer heeft plaats genomen. Dit voorkomt wachtrijen bij de polikliniekbalies, en er kan worden ingespeeld op zogenaamde no shows. Verder kan de patient bij aanmelding via de zuil al geïnformeerd worden over een eventuele uitloop van het spreekuur en kan via schermen in de wachtkamer de volgende patient worden opgeroepen. Maar de patientenpas zou bijvoorbeeld ook gebruikt kunnen worden als betaalmiddel, bij het aanvragen van maaltijden of tv en als toegangsmiddel.
Kwaliteitsverbetering en procesoptimalisatie
VieCuri Medisch Centrum streeft altijd naar een verbetering van de kwaliteit van de te leveren zorg. Het optimaliseren van informatievoorziening naar de patient speelt een belangrijke rol in die ambitie. Arend Vreugdenhil, Raad van Bestuur: “Met de introductie van de nieuwe patientenpas maken we een flinke stap op digitaal gebied. Dat doen we vanuit het belang van de patient. De nieuwe pas zorgt voor een verbetering van de veiligheid van de patientgegevens en daarmee maken we als ziekenhuis een kwaliteitsslag in het belang van de patient.” Paul Nanninga, Director Strategic Accounts & Managed Document Services bij Ricoh zegt bij de ondertekening van het contract: ?Een eenvoudige en veilige patientregistratie is tegenwoordig het beginpunt van een efficiente en patientvriendelijke werkwijze. Letterlijk de gehele stroom van de patient door het ziekenhuis kan daardoor geoptimaliseerd worden. Dit betekent lagere kosten voor het ziekenhuis, maar bovenal een tevreden patient?.
Bron: VieCuri Medisch Centrum en Ricoh