NZa: Afwijzingsbrieven zorgverzekeraars onduidelijk en onvolledig

Array

De Nederlandse Zorgautoriteit heeft een aantal zorgverzekeraars gewaarschuwd dat zij verzekerden volledig moeten informeren als zij bepaalde zorg niet vergoeden. De afwijzingsbrieven die zorgverzekeraars aan tandartsen en verzekerden sturen zijn vaak onduidelijk en onvolledig. Dit heeft de NZa geconstateerd na onderzoek van een klacht hierover van de Branchevereniging Tandtechniek.

De afwijzingsbrieven waarin verzekerden te horen krijgen dat een bepaalde behandeling niet vergoed wordt, voldoen niet aan het Richtsnoer Informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars en volmachten van de NZa. Vooral de mogelijkheid van de verzekerde om tegen de afwijzing in beroep te gaan ontbreekt. Daarnaast staat in een aantal brieven ‘goedkeuring’ vermeld terwijl er sprake is van een afwijzing. Ook het verwijzen naar een niet bestaande regeling – als reden om niet te vergoeden – komt voor.
De NZa heeft de betreffende zorgverzekeraars een brief gestuurd waarin zij hen erop wijst dat afwijzingsbrieven dienen te voldoen aan het Richtsnoer. Daarin staat dat consumenten van verzekeraars duidelijke informatie moeten krijgen. Zij moeten weten om welke reden hun aanvraag voor een vergoeding niet wordt gehonoreerd, en hoe zij daartegen bezwaar kunnen maken.

Het Richtsnoer geldt voor informatieverstrekking door verzekeraars aan verzekerden, zowel direct als indirect via de zorgaanbieder. Relevant is dat het gaat om informatie waar de verzekerde belang bij heeft. Dit is bij een afwijzing van de vergoeding van zorg het geval.
De NZa heeft in de brief tevens aangekondigd dat zij nieuwe signalen over afwijzingsbrieven zal onderzoeken en zonodig handhavingsmaatregelen treft.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen