KPN, E-consult, Wifi en tablets in buitenland
ArrayNa plaatsing van een reuzengoed artikel over het e-consult in de grootste krant van wakker Nederland reisde ik enige dagen later af naar Italie. Aldaar een week op nascholing. Opvallend waren de diverse uitrustingen op e-gebied van de meereizende collega’s. Boekje lezen in de bus via de tablet, laptop voor het abonnement op de NRC, gebruik WIFI van hotel voor draadloos internet en mobieltje om thuisfront mee te laten genieten via foto en video van de skikunstjes. TV bleek niet meer belangrijk te zijn. Uiteraard was ik alert op meer mail dan de gebruikelijk twee per dag. Laptop dus mee, dommel van KPN extra servicebeurtje laten geven voor het geval dat. Bereikbaarheid moest optimaal zijn. Die was er en perfect ook. Totdat op een ochtend de verbinding opeens verbroken was. Niet prettig, temeer er een behoorlijk cursusprogramma was met daarbij een paar uurtjes over om op de latten te staan. Provider gebeld. Kon me niet van dienst zijn. Vond het wel vreemd, temeer daar het feitelijk niet kon in verband met alle veiligheidsmaatregelen die er maar te bedenken waren. Uit nood op het schermpje van KPN de email maar eens geopend. Warempel, het lek was boven water: men had zonder verdere aankondiging de verbinding verbroken in verband met het bereiken van de limiet van 50 euro. Om claims ten gevolge van te hoge nota’s te voorkomen leek het hen een goed idee om de zaak maar uit te zetten. Eenvoudige doorstart was mogelijk door een sms’je te zenden met een bevestigend ja. Dat gaf problemen, daar ik de boodschap kreeg dat het netwerk overbelast was. De oplossing was eenvoudig: probeer het later nog eens. Hierna maar eens gebeld met de klantenservice. Na wachttijd van bijna 10 minuten deelde mij een alleraardigste mevrouw mede, dat ik mijn mobiel maar eens uit en aan diende te zetten. Hadden ze wel meer met problemen met zakelijke dommels in het buitenland. Lukte dus mooi niet. De volgende dag wederom gebeld. Uiteraard weer wachttijd: nu deelde mevrouw twee mij mede, dat ik na overleg met de technische dienst een ander netwerk op mijn mobiel moest gaan opzoeken. Tja, over dit probleem van uit Italie wisten ze wel, maar een mededeling op het dommelscherm kon er helaas niet van af. Ook dit lukte niet. Weer gebeld, weer wachttijd: de derde medewerkster deelde me mede dat ze net naar cursus was geweest. Niemand wist het nog, maar vanaf het dommelscherm kon je ook een sms vanuit het buitenland verzenden. Enfin, binnen 30 seconden was het gepiept. Verbinding werd herstart. Op dit soort momenten denk je dan hoe het mogelijk is dat anno 2011 iets dergelijks zo amateuristisch wordt opgelost door een nationaal niet onbekende organisatie waar veel mensen van afhankelijk zijn voor hun mail en internet. Ben ik nou een zeurpiet, of denkt  de KPN nog steeds niet mee met haar vele e-klanten?
Emaildokter