Meldkamers ontwerpen eigen triage voor ambulancezorg

Array

Er bestaan twee groepen triage systemen voor ambulancezorg. De eerste groep heet “One Call One Go” en wordt vooral in de USA en in Engeland gebruikt. Voor elke telefonische melder (one call) rukt in deze systemen een ambulance uit (one go). Dit systeem heeft twee voordelen, ten eerste de snelle afhandeling. In Londen, dat dit systeem hanteert, hoopt men een groot deel van de meldkamer overbodig te maken. Want de melders worden automatisch doorverbonden met de dichtstbijzijnde, vrije ambulance. Hun geografische positie is dan al via het mobiele internet doorgeseind naar de navigator van de ambulance. Hierdoor kan in Londen thans al een groot deel van de melders in enkele minuten worden bediend met ambulancezorg. Het tweede voordeel is de kostenbesparing op de meldkamer. Men kan volstaan met laag opgeleide centralisten: de software en het mobiele internet doen het meeste werk. Het grote nadeel vormen de hoge kosten van de ambulanceritten. Er worden meer ritten uitgegeven. Eigenlijk vindt er geen triage naar urgentie plaats. Het tweede systeem van triage bestaat in de Scandinavische landen en in Nederland. Het staat bekend als het verpleegkundig centralisten model. Hierbij doen hooggeschoolde verpleegkundigen triage naar urgentie en in te zetten zorg (bijvoorbeeld, first responder, solo-ambulance, helicopter). Ook geven zij meldersinstructies zolang de ambulance nog niet gearriveerd is. Dit systeem leidt tot hogere kosten voor meldkamers en lagere kosten voor ambulanceritten. Dit model afficheert zich als Pennywise Poundwise. In Nederland werken vijf meldkamers samen in een coöperatie onder de naam Axira. Dat zijn de meldkamers voor de gebieden Drenthe, IJsselland, Twente, Noord-Limburg en Friesland. Een commissie van Axira heeft een uitvraagprotocol gemaakt voor centralisten ambulancezorg, waarbij deze binnen één minuut beslissen over de in te zetten ambulancezorg. In 2008 bedroeg de gemiddelde termijn om zo’n beslissing te nemen één minuut en 59 seconden, aldus het jaaroverzicht van Ambulancezorg Nederland. Of die ene minuut gehaald wordt, vormt onderwerp van een breed experiment dat in 2011 plaatsvindt. Ondergetekende, Julius onderzoeker dr. Leontien Sturms en andere medewerkers van de Unit Zorginnovatie gaan dit experiment evalueren. Wil je meer weten over het voornemen van Axira om de ambulance triage te innoveren? Het hoofd van de Meldkamer Drenthe, verpleeg- en bedrijfskundige Fred Dirks en zijn medewerker, de Physician’s Assistant, Gerwin Berendsen zijn enthousiast over het Axira-model. Het  emailadres van laatst genoemde is [email protected]  Beide gaven toestemming om dit bericht te plaatsen.

Voor maximaal 30 leidinggevenden en ervaren professionals organiseert het Julius Centrum van dinsdag 8 t/m vrijdag 11 februari 2011 in Londen een Masterclass over de Engelse Spoedzorg. Zij organiseren de Masterclass samen met The King’s Fund Centre gelegen in het centrum van Londen. Dit centrum neemt in Engeland een vooraanstaande positie in met betrekking tot onderwijs over en onderzoek naar innovaties in de zorg. Het programma bestaat uit lezingen over de Engelse spoedzorg door vooraanstaande sprekers en site-visits naar keuze en feedback momenten. Uitgebreid komt bovengenoemd One Call One Go in vergelijking tot Nederland aan de orde. Wil je deelnemen aan deze Masterclass? Wil je ook de ambulancezorg innoveren op de juiste wijze? Surf dan naar www.unitzorginnovatie.nl klik door op ‘Masterclassen’, lees de uitvoerige brochure en meld je aan.

Guus Schrijvers

One thought on "Meldkamers ontwerpen eigen triage voor ambulancezorg"

  1. Schrijvers heeft het in zijn bericht over het one-call one go systeem zoals dat in London zou worden gebruikt en wat er in zou resulteren dat in London ieder verzoek om een ambulance haast automatisch zou worden gehonoreerd. Dit is helaas onjuiste informatie.
    Men kent in het UK systeem 3 niveaus van urgentie A, B en C. A als hoogste moet in 75% van de gevallen binnen 8 minuten bereikt zijn door een hulpverleningseenheid, B 95% binnen 19 minuten en C wordt volgens regionale afspraken afgehandeld. (zie: http://www.nhs.uk/NHSEngland/AboutNHSservices/Emergencyandurgentcareservices/Pages/Ambulanceservices.aspx )
    In London werkt men met twee niveaus van triage:
    1. de eerste minuut wordt met behulp van het Advanced Medical Priority Dispatch System (AMPDS, handelsnaam ProQA) bepaalt of er sprake is van een potentieel urgente situatie. Deze triage wordt uitgevoerd door zogenaamde call-takers (opgeleid op mbo niveau) die aan de hand van een strak systeem trieeeren.
    2. alle verzoeken die niet op basis van het AMPDS-algoritme beoordeeld zijn als een potentieel urgente situatie worden doorgeleid naar de zogenaamde clinical-calltaker desk die wordt bemand door professionals die op het niveau van ambulanceverpleegkundige en zelfs helikopter MMT verpleegkundige (zoals ik zelf heb vastgesteld in de MKA van Birmingham), met een gestructureerd-open-vragen systeem bepalen welke zorg en hulp en nodig zijn. Men heeft hiervoor gemiddeld 10 minuten nodig.
    Vervolgens wordt de rit uitgegeven aan de dispatcher die de dichtsbijzijnde geschikte ambulance in zet.
    Zie verder http://www.londonambulance.nhs.uk/health_professionals/gp_information/calling_an_ambulance_-_respons.aspx en http://www.londonambulance.nhs.uk/health_professionals/gp_information/how_the_call_will_be_triaged.aspx

    Het beeld wat wordt geschetst door Schrijvers is dus niet correct.

    Daarnaast is het de vraag of een systeem (het AMPDS) wat inmiddels in 37 landen door meer dan 49.000 centralisten wordt gebruikt op microniveau in Nederland zou kunnen worden verbeterd. Mijns inziens zou dat net zoiets zijn als zelf een AED algoritme ontwikkelen en de internationale standaard ter zijde schuiven.

Comments are closed.

Recente artikelen