TNO en Unilever slaan handen ineen voor verbetering van de gezondheid via voeding
ArrayTNO en Unilever maken vandaag een driejarig samenwerkingsverband bekend om de relatie tussen voeding en gezondheid te onderzoeken. Dit soort onderzoek heeft grote prioriteit, omdat onze moderne, zittende levensstijl en het eten van fast food hebben geleid tot een forse toename van obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten. Unilever’s schat aan wetenschappelijke kennis op het gebied van voeding en gezondheid en diepgaande inzicht in het gedrag van consumenten zal worden gecombineerd met TNO’s innovatieve aanpak van gezondheidsonderzoek. Het samenwerkingsverband heeft een subsidie gekregen van het innovatieprogramma Food & Nutrition Delta van de Nederlandse overheid.
Aandoeningen als obesitas, beroertes, hart- en vaatziekten en diabetes type 2 zijn verantwoordelijk voor meer dan 60% van het aantal sterfgevallen wereldwijd. Duidelijk is dat een specifiek voedingspatroon deze aandoeningen in een vroeg stadium kan helpen voorkomen. Steeds meer resultaten van wetenschappelijk onderzoek wijzen erop dat darmbacterien onder invloed van gezonde voeding een belangrijke rol spelen bij dit proces. De onderliggende mechanismen zijn echter grotendeels onbekend en complex, vanwaar de behoefte aan nieuw onderzoek. Met de nieuwe inzichten kunnen nieuwe maaltijden en dieetplannen worden ontwikkeld die mogelijk kunnen bijdragen aan een blijvende verbetering van de gezondheid van mensen.
Nederlands Metabolomics Centre
Ook het Nederlands Metabolomics Centre zal een bijdrage leveren aan het partnership door specialistische expertise op het gebied van data-analyse te verschaffen.
“TNO is ontzettend blij met de samenwerking met Unilever. Het biedt ons de mogelijkheid om aan kop te blijven met onze innovatieve onderzoeksaanpak en inzicht te krijgen in het verband tussen voeding en gezondheid,” aldus Niek Snoeij, managing director TNO Kwaliteit van Leven. “De subsidie van de overheid benadrukt de noodzaak van nieuwe baanbrekende kennis en oplossingen om de gezondheid te verbeteren,” voegt Ben van Ommen, expert bij TNO op het gebied van nutrigenomics, toe.
“Unilever heeft hoge verwachtingen van deze samenwerking, die zich richt op een zeer belangrijke internationale gezondheidsproblematiek”, aldus John Casey, Vice President Bioscience, Nutrition and Health bij Unilever. “Deze samenwerking past uitstekend bij Unilever’s strategie om samen te werken met toonaangevende externe partners voor een snellere ontwikkeling van onze innovaties. Wij zien in TNO de ideale partner voor het aanpakken van de uitdagende kwesties op dit gebied,” voegt Rob Hamer, Vice President Discover in Vlaardingen, toe.
Over Unilever
Unilever werkt aan een betere toekomst, iedere dag. Wij helpen mensen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen met merken en diensten die goed zijn voor hen én voor anderen. Wij zijn een van de grootste producenten van consumentengoederen met een hoge omloopsnelheid (fast moving consumer goods) ter wereld, met een sterke lokale verankering in meer dan 100 landen. Onze portfolio omvat een aantal van ’s werelds bekendste en populairste merken, waaronder elf merken met elk een jaaromzet van meer dan EUR 1 miljard, en we zijn wereldwijd marktleider in veel van de categorieen waarin we actief zijn. Onze portfolio telt bekende merken als: Knorr, Lipton, Becel/Flora, Blue Band/Rama/Country Crock, Wall’s/OLA/Langnese, Hellmann’s, Calvé, Unox, Dove, Pond’s, Lux, Axe/Lynx, Sunsilk, Vaseline, Rexona/Sure, Omo, Surf, Cif, en Glorix/Domestos. We hebben circa 163.000 medewerkers in bijna 100 landen en behaalden in 2009 een jaaromzet van EUR 40 miljard.
Bron: TNO