KNMP maakt zich zorgen over de zorg

Array

De KNMP-boodschap tijdens de formatie
Op dit moment is de formatie van een nieuw kabinet in volle gang. De zorgsector is de afgelopen jaren al sterk veranderd. De economische en demografische ontwikkelingen maken het waarschijnlijk dat gezondheidszorg ook de komende jaren zal veranderen. De KNMP geeft om zorg. Daarom geeft de KNMP vier uitgangspunten mee om de zorgkwaliteit vanuit apothekersperspectief te garanderen en te verbeteren.

1.    8 uur per dag inloopspreekuur voor de patient!
Laagdrempelige zorg in de eerstelijns houdt de zorgkosten laag. Patienten kunnen immers in een vroeg stadium met vragen terecht bij kundige professionals. Apotheken nemen met hun laagdrempeligheid en fijnmazige netwerk een unieke positie in de zorgketen in. Patienten kunnen er terecht met een breed scala aan zorggerelateerde vragen.

2.    Repareer kinderziektes marktwerking
De afgelopen jaren heeft marktwerking zijn intrede in de zorg gedaan. Deze marktwerking is nieuw en kent daarom nog kinderziektes. Enkele voorbeelden:
-    De marktwerking heeft tot nu toe geleid tot een explosie van administratieve lasten en logistieke problemen in de apotheek;
-    Voor individuele apotheken is het niet goed mogelijk onderhandelen met grote verzekeraars over het aanbieden van extra (betaalde) zorg;
-    De NZa, die toeziet op de implementatie van marktwerking in de zorg, functioneert slecht.

3.    Eerstelijnszorg; de patient centraal
Hoe meer de apotheker weet van de patient, hoe beter de zorg wordt. Ook voor andere zorgaanbieders geldt dat ze goed op de hoogte dienen te zijn. De voorgestelde bekostigingsstructuur van integrale bekostiging, werkt echter fragmentering en hokjesdenken in de hand. Niet de patient, maar de te declareren handeling lijkt voorop te moeten staan. De KNMP pleit ervoor dat de patient centraal staat.

4.    Patient kiest eigen huisapotheek
Goede zorg vraagt om verantwoordelijke zorgaanbieders. Op dit moment is de apotheker niet verantwoordelijk voor het medicatiedossier van de patient en kunnen patienten shoppen voor hun medicijnen. De invoering van een huisapotheek, een vaste apotheek voor de patient, lost tal van bestaande problemen ten aanzien van medicatiebewaking, de bekostiging en privacy op.

Goede zorg is goedkope zorg!
De afstand tussen patient en zorgverlener moet zo klein mogelijk zijn. Zorg dient daarom in de buurt van de patient plaats te vinden, door zorgverleners die ook formeel verantwoordelijk zijn voor de patient. En niet alleen voor de handeling die ze verrichten. Goede zorg, dichtbij de patient, is ook goedkopere zorg. Er worden minder fouten gemaakt en patienten slikken beter hun medicijnen.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen