BerkelBike bereikt mijlpaal met levering honderdste fiets
ArrayBerkelBike bereikt mijlpaal met levering honderdste fiets
Het eerste exemplaar werd in 2004 verkocht, toen de ontwikkeling nog in volle gang was. Een jaar later was er de eerste echte kennismaking met de BerkelBike, een vinding van de Brabantse wetenschapper Rik Berkelmans (39). De BerkelBike is een kruising tussen een handbike en een ligfiets, waardoor mensen met allerlei aandoeningen hun gezondheid kunnen verbeteren. Bovendien kan deze met elektronica werken die verlamde spieren aanstuurt. Deze bijzondere fiets wordt inmiddels gebruikt op tal van plaatsen in Nederland, maar is ook bezig de rest van de wereld te veroveren. Zo worden er zelfs al BerkelBikes gebruikt in Australie. Binnenkort wordt het honderdste exemplaar van de BerkelBike geleverd. Dat gaat naar het nationale MS-centrum in Melsbroek, Belgie.
Een BerkelBike wordt zowel met de armen als met de benen aangedreven. Rik Berkelmans ontwikkelde de driewieler voor mensen met een dwarslaesie. Door elektrische stimulatie van verlamde spieren kon de BerkelBike worden gebruikt door mensen die soms al 35 jaar hun benen niet meer hebben kunnen gebruiken. Dat was ook de doelgroep voor de eerste fietsen. De Millenniumprijs van toen nog 100.000 gulden én een subsidie van het Nationaal Revalidatie Fonds vormden het startkapitaal waarmee Berkelmans zijn fiets kon realiseren. Met de jaren zijn steeds meer mensen met andere aandoeningen, zoals hersenletsel, amputaties, Spina Bifida en Multiple Sclerose de BerkelBike gaan gebruiken. Ook de MS-centra beginnen de BerkelBike te ontdekken. Daarom is het ook niet vreemd dat het honderdste exemplaar in het nationale MS-centrum (134 bedden) in het Belgische Melsbroek terecht komt. Daar had men een BerkelBike op proef en waren patienten razend enthousiast.
Behalve in Nederland en Belgie is de BerkelBike ook al te vinden in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Maleisie en Australie, waar de Universiteit van Sydney twee exemplaren in gebruik heeft en nadenkt over de aanschaf van een derde. Zowel particuliere gebruikers als revalidatiecentra ervaren dagelijks dat er met een BerkelBike een wereld aan bewegingsmogelijkheden open gaat. Er zijn diverse modellen, zelfs met hulpmotor of om te bouwen tot een hometrainer. Het leveren van de honderdste BerkelBike is voor Berkelmans een bijzonder moment: “De maand juli is onze meest succesvolle maand tot dusverre geweest, met de verkoop van negen fietsen. Dat zijn er méér dan in heel het jaar 2005 of 2006. Het loopt steeds beter, vreemd genoeg vooral buiten Nederland.†Websites in diverse talen dragen daar zeker een steentje aan bij. Met een Europees, Amerikaans en Japans patent op zak lijkt de wereld open te liggen. De ontwikkeling van de BerkelBike staat dan ook nooit stil. “Ik blijf kijken naar verbeteringenâ€, stelt Berkelmans, “Die varieren van cosmetisch tot technisch.  Een BerkelBike moet zowel functioneel, gebruiksvriendelijk als uiterlijk aansprekend zijn.†Maar toch is zijn drijfveer ook deels idealistisch: “Wanneer je van een MS-patient hoort dat ze iedere dag een half uur fietst omdat het de enige manier is om de spanning uit haar benen te krijgen, waardoor ze de dag weer doorkomt: dan weet je waar je het allemaal voor doet.â€