Campagne,’Door internet blijf je meedoen’, wil senioren inspireren gebruik te gaan maken van internet
ArrayCampagne, start in september, wil senioren inspireren gebruik te gaan maken van internet
Onder het motto ‘Door internet blijf je meedoen’ voert een aantal omroepen samen met Plus Magazine en SeniorWeb een campagne om senioren vertrouwd te maken met internet.
“Door internet blijf je meedoen” is een gezamenlijke campagne van
Radio 5 Nostalgia, de RVU, ILC Zorg voor later, Plus Magazine en SeniorWeb.
Vanaf september spannen alle partijen zich in om de drempels voor het gebruik van internet door senioren flink te verlagen. Diverse bekende Nederlanders vormen het gezicht van de campagne. De campagne is een initiatief van ILC Zorg voor later en krijgt inhoudelijke en financiele ondersteuning van Digivaardig & Digibewust (www.digivaardigdigibewust.nl).
Deze gezamenlijke actie start met een grote landelijke outdoor campagne. Op 13 september zenden omroep MAX en de NTR (RVU, Teleac, NPS) de thema-avond ‘Iedereen kan internetten’ uit op Nederland 2 om 20.55 uur). Tijdens de avond besteden de omroepen ook aandacht aan de campagne. Inzet van radio, tijdschriften en ook online activiteiten zorgen voor een follow-up van de campagne.
De groep senioren die de campagne wil bereiken heeft doorgaans geen affiniteit met of zelfs weerstand tegen het gebruik van internet. Bij de wat jongere senioren kan het onvermogen om met internet om te gaan een hinderpaal vormen wanneer zij moeten doorstromen of een nieuwe baan vinden. Na de pensionering kan dit onvermogen zelfs isolement en eenzaamheid veroorzaken. Internet levert een positieve bijdrage aan de kwaliteit van het leven, ook voor senioren. De campagne zal hen, die nog niet online zijn, daarvan overtuigen.