Huisartsvandaag: ZorgkaartNederland.nl is een “farce”

Array

De website huisartsvandaag.nl heeft vandaag een bericht geplaatst waarin huisartsen uit Zuid-Kennemerland zich negatief uitspreken over de website ZorgkaartNederland.nl. Huisartsvandaag was in staat op de eigen praktijk een waardering te geven. Ze gaven zichzelf een 8. De aanmelding werd gewoon op naam en mailadres (met daarin het woord huisarts) gedaan. Duidelijk genoeg om duidelijk zichtbaar te maken dat de huisarts zelf zijn beoordeling geeft. Er volgde na een aantal seconden een confirmatie mail en na aanklikken een melding online waarbij het door de redactie in behandeling zou zijn genomen.
Om een andere bevriende huisarts werd door Huizinga met een “10” virtueel in het zonnetje gezet.

Een dag later kreeg de Huizinga een afwijzing voor beide huisartsen met als reden dat de opmerking toegelicht moest worden. Na iets uitgebreider beschreven waarom ze zo positief waren over de eigen praktijk en de bevriende huisarts volgde de beloning.  De beide waarderingen waren goedgekeurd, de eigen praktijk stond in zorgkaartnederland.nl met een 8 en de bevriende praktijk met een 10.

Deze website is een initiatief van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) en uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum en maakt het voor bezoekers mogelijk 86.000 zorgaanbieders in Nederland te vinden en te waarderen.

Patienten die onenigheid hebben met hun huisarts worden doorverwezen naar een andere site van de NPCF, het meldpunt http://www.consumentendezorg.nl/.
Voor professionals in de gezondheidszorg zou zo ZorgkaartNederland.nl niet alleen een betrouwbaar overzicht van patient waarderingen opleveren maar tevens fungeren als een handige (verwijs)functie naar andere zorgprofessionals en organisaties.
De site pretendeert meer dan 86.000 zorgverleners en zorginstellingen online te hebben.

Test
We hebben getracht onze eigen praktijk een waardering te geven. We gaven onszelf een 8 en vonden onszelf een goede praktijk. Aanmelding vond plaats onder eigen naam en mailadres (met daarin het woord huisarts) waaruit duidelijk zichtbaar zou moeten zijn dat de huisarts zelf zijn beoordeling geeft. Er volgde na een aantal seconden een confirmatie mail en na aanklikken een melding online waarbij het door de redactie in behandeling zou zijn genomen. Nadien hebben we een bevriende praktijk een beoordeling gegeven, een 10 natuurlijk met als opmerking ‘een fijne dokter’.
Een dag later kregen we een mail met een afwijzing voor beide huisartsen met als reden dat de opmerking toegelicht moest worden. We hebben dit vervolgens gedaan en iets uitgebreider beschreven waarom we zo positief waren. Een dag later werden beide waarderingen goedgekeurd, onze eigen praktijk met een 8 en de bevriende praktijk met een 10. Negatieven reacties kunnen dus net zo makkelijk

Luc Verkouteren, voorzitter van de Huisartsen Vereniging Zuid Kennemerland (HVZK), de beroepsvereniging van alle huisartsen in Haarlem, IJmuiden, Velsen, Spaarndam, Bloemendaal en Heemstede, noemt de site in het Haarlems Dagblad een schoolvoorbeeld van verkeerd besteed verzekeringsgeld. ‘

Het is dus zeer discutabel en onduidelijk wie nu, en met welke agenda, een beoordeling geeft over de huisarts op een dergelijke website. Je kan je dus afvragebn hoe ‘onafhankelijk’ dit nu is. Volgens de uitgever en NPCF heeft de site sinds ontstaan in een half jaar tijd  750.000 unieke bezoekers die ruim 10.000 ervaringen met artsen en instellingen op de site hebben achtergelaten. Als na 1 waardering al een ‘cijfer’ wordt gehangen aan de  kwaliteit van de huisartsenpraktijk ongeloofwaardig. Huizinga geeft aan dat het beter zou als pas na een groter aantal reacties een waardering wordt weergegeven om zo een tendens te laten zien.

De website is in december 2009 live gegaan en wordt mede mogelijk gemaakt door Zilveren Kruis Achmea. Ruim een half jaar na de lancering wordt de site maandelijks door ruim 150.000 gebruikers bezocht. De website heeft inmiddels ruim 25.000 waarderingen gepubliceerd.

De kern van de kritiek van de huisartsen richt zich op de manier waarop bezoekers hun zorgverlener kunnen waarderen. De huisartsen uit Zuid-Kennemerland maken er bezwaar tegen dat een enkele beoordeling van een bezoeker leidt tot een waardering van een huisartsenpraktijk. De huisartsen komen dan ook tot de conclusie dat: ‘Zo’n site belooft wel een handige beoordeling van eerstelijnszorg in je woonomgeving, maar maakt die doelstelling natuurlijk nooit waar. Alleen het stel it’ers dat zo’n site ontwerpt en onderhoudt, wordt er beter van’.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen