Standpunt ZN over stijging kosten AWBZ
ArrayDe stijgende kosten van de AWBZ-zorg als gevolg van onder andere vergrijzing , ruimer indicatiebeleid en de ingevoerde persoonsgebonden budgetten, zoals blijkt uit de cijfers van CBS, geven aan dat we de AWBZ- zorg in de nabije toekomst anders moeten gaan organiseren. De zorgvraag van de client, kwaliteit en keuzevrijheid van zorgaanbieders zijn belangrijke uitgangspunten voor het nieuwe op te zetten beleid. Met de uitvoering van het SER-advies wordt niet alleen de klant centraal gezet, maar kan ook veel kwaliteits- en doelmatigheidswinst geboekt worden.
ZN pleit voor handhaving van de AWBZ als publieke verzekering voor bijzondere ziektekosten. Mensen die afhankelijke zijn van langdurige zorg hebben een verzekerd recht op zorg ter compensatie van hun handicap/beperking. Door de uitvoering van de verzekering te koppelen aan de uitvoering van de zorgverzekeringswet ontstaat betere afstemming, geïntegreerde zorg en hogere kwaliteit. De client heeft één loket voor alle zorg. De zorgverzekeraars zijn aanspreekbaar op het resultaat. De taken van de zorgkantoren worden daartoe overgedragen aan de zorgverzekeraars. Zij krijgen prikkels om voor hun klanten tot optimale oplossingen te komen. De mogelijkheid voor het persoonsgebonden budget blijft, maar gekeken wordt of een nadere specificering van de doelgroep die hier gebruik van kan maken, nodig is. De verzekeraars worden op termijn risicodragend voor de ouderenzorg en chronische zorg. De mogelijkheden hiervoor worden onderzocht.
De vraag van de client, keuzevrijheid en kwaliteit staan voorop. Clienten kiezen voor hun verzekeraar en voor hun zorgaanbieder. De focus op klanten en kwaliteit in plaats van op productie zal leiden tot een paradigmaverschuiving. Van een focus op ziek zijn en verzorging, naar eigen verantwoordelijkheid en het ondersteunen van zelfredzaamheid van de zorgconsument en van zijn omgeving. De verandering van de uitvoering en de paradigmaverschuiving leiden tot een logischer ordening met een focus op preventie, vroege aanpak van problemen, eigen regie en zelfmanagement middels een versterking van de eerste lijn. Het scheiden van wonen en zorg versterkt dit.
Tenslotte is het afschaffen van de huidige beklemmende regelgeving van bekostigings- en toezichtregels noodzakelijk. De professional krijgt de verantwoordelijkheid met de client de beste oplossing te zoeken. Andere manieren van zorg leveren (zoals buurtzorg) tonen aan dat, door dit dicht bij de client te houden, veel minder zorg nodig is. Uit benchmarkonderzoek blijkt bovendien dat door de toepassing van best practices nog aanzienlijke kostenbesparingen zijn te bereiken (Gupta). Dit leidt tot een besparing van 10% van de kosten. Enerzijds door minder consumptie, anderzijds door efficientere zorg en besparing van administratieve lasten.
De zorgverzekeraars willen dat een nieuw kabinet doorgaat met de uitvoering van het SER-advies. De verzekeraars willen de zorg integraal organiseren en nemen de taken van de zorgkantoren over. Het centraal stellen van de klant en meer doelmatigheid gaan dan hand in hand.
Bron: ZN