LHV niet achter twee minuten norm
ArrayDe Inspectie hanteert een norm van 2 minuten voor het opnemen van normale oproepen. De LHV heeft deze norm niet overgenomen (lees de brief aan minister Klink (pdf), 24 sept. 2009), maar vindt een inspanningsverplichting om de bereikbaarheid te vergroten reeel.
De Inspectie gaat ook meten of de bereikbaarheid bij normale oproepen (maken van afspraken, etc.) is verbeterd ten opzichte van 2008. Hiervoor wordt een steekproef van 1.000 huisartspraktijken gebeld op verschillende tijdstippen. De Inspectie vindt een score van 100% bereikbaarheid bij normale oproepen binnen 2 minuten net als de LHV niet haalbaar, maar streeft wel naar een verbetering ten opzichte van 2008. Voldoet uw praktijk niet aan de norm van de Inspectie, dan zal de Inspectie hierop handhaven. Naar gelang de bevindingen van uw praktijk zal de Inspectie passende maatregelen treffen, te beginnen met een advies of verbeterplan.
Hoewel voor optimale bereikbaarheid investeringen van de overheid in meer assistentie noodzakelijk zijn, kunt u samen met uw praktijkteam vaak al op korte termijn verbeteringen in de telefonische bereikbaarheid realiseren. De LHV biedt u daarbij graag de volgende ondersteuning:
De richtlijnen van de LHV
De toolkit van de LHV
De cursus ‘Verbeteren van de bereikbaarheid’
Bron: LHV