Bezoekers website Martini Ziekenhuis denken mee met nieuwe internetstrategie
ArrayMet een ‘feedback-knop’ op de website biedt het Martini Ziekenhuis bezoekers de gelegenheid wensen en suggesties aan te leveren voor een nieuwe website. Het is daarmee het eerste ziekenhuis in Nederland dat online inspeelt op de informatiebehoefte van patienten, bezoekers en andere gebruikers nog voordat een nieuwe website is bedacht. De razendsnelle ontwikkelingen op internet als sociale media, vergelijkingswebsites, patientenfora en digitale poli’s hebben het Martini Ziekenhuis geïnspireerd om aan de slag te gaan met een brede internetstrategie.
Bestuursvoorzitter Hans Feenstra: ‘Patienten nemen steeds meer het heft in eigen handen bij de behandeling van hun ziekte of de keuze voor een zorginstelling. Wij ondersteunen hen daar graag bij via de mogelijkheden die internet biedt.’ Doelgroeponderzoek is daarbij van groot belang. De internetstrategie vormt het kader voor de nieuwe website, waarvan de eerste fase na de zomer live zal gaan. In 2011 moeten op de website, maar ook via andere online kanalen, meer mogelijkheden komen voor interactie tussen het ziekenhuis en de patient, de naaste van de patient, potentiele medewerker of ketenpartner. Daarnaast staan verdergaande vormen van e-health, zoals digitale poli’s, op de agenda.
Feedback
Via de Feedback-knop laat de bezoeker ideeen achter en krijgt direct de al geplaatste suggesties te zien, waarop hij kan reageren. Bovendien kan hij zijn eigen mening geven op het forum. Het Martini Ziekenhuis inventariseert alle suggesties en laat online weten welke het gaat toepassen. Naast de website bezoekers zijn bij de nieuwe internetstrategie meerdere externe partijen betrokken, zoals de Clientenraad, Zorgbelang en de Districts Huisartsen Vereniging.
Tam Tam
Om het Martini Ziekenhuis te begeleiden bij het formuleren van de internetstrategie voor 2010 – 2012 heeft het ziekenhuis het internetbureau Tam Tam uit Delft in de arm genomen. Tam Tam heeft veel ervaring met het opzetten van internetconcepten voor zorginstellingen als het Amphia Ziekenhuis. Ook zijn zij actief met sociale mediastrategieen voor partijen als de Basis, het NOC/NSF en Max Havelaar. Tam Tam hielp onlangs het UMC St Radboud van nummer 63 naar de eerste plaats in de Zorgwebmonitor.