Bernhoven beloond met drie sterren gastvrijheid in de zorg
ArrayZiekenhuis Bernhoven heeft -voor beide locaties- voor de derde achtereenvolgende keer het predikaat ’drie sterren’ voor gastvrijheid in zorginstellingen gekregen. De sterren zijn te vergelijken met de Michelinsterren in de horeca. Vier sterren is het hoogst haalbare, dus niet zo vreemd dat hoofd voeding Jan van Vugt trots is. In de eerste plaats op de medewerkers binnen het Facilitair Bedrijf, maar eigenlijk op alle medewerkers: â€Die sterren hebben we allemáál verdiend!â€
Gastvrijheidszorg is meer dan alleen voeding, het gaat om het totale pakket dat het ziekenhuis aan patienten en bezoekers biedt. Daarin komt aan de orde hoe de gasten worden ontvangen en hoe de patientenkamers eruit zien:Â is het schoon, is er niets kapot?
Het ziekenhuis is geïnspecteerd, en er is gesproken met onder meer patienten en de Clientenraad.
Nu de kwaliteit van de zorg nog…………….
De jury spreekt onder meer over de goede sfeer en gemoedelijkheid, de kleinschaligheid, de kindvriendelijkheid (het ziekenhuis ontving een smiley van de stichting Kind en Ziekenhuis omdat Bernhoven zich positief onderscheidt in de zorg voor het kind en de ouders), de makkelijk leesbare website, diverse hoogstaande specialisaties en het organiseren van zogenoemde zorgstraten zodat de patient alle onderzoeken op één dag heeft.
‘Gastvrijheidzorg met Sterren’ is een initiatief van LOC Zeggenschap in zorg, dat 2.200 clientenraden van thuis-zorginstellingen, woonzorgcomplexen, verzorgings- en verpleeghuizen, welzijn, geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en maatschappelijke opvang en de clienten in die secoren, vertegenwoordigt, Koksgilde Nederland, waar 450 hoofden voeding en facilitair managers bij aangesloten zijn, en B+B Vakmedianet, uitgever van o.a. de vakbladen Gastvrije zorg en ZI Facilitair en de sterrengids Gastvrijheidszorg.
Het initiatief wordt ondersteund door organisaties als Actiz, ZN en de Ministeries van VWS en LNV.
Bron: Ziekenhuis Bernhoven