Albert Heijn levert nog steeds drank aan veertienjarigen

Array

Éen op de drie scholieren onder zestien vervalst zijn of haar Identiteits Document (ID). Zij  scannen hun ID in, gaan foto-shoppen, vervalsen het geboortejaar, knippen de print uit en stoppen die in een plastic hoesje. Ze gaan dan met deze fake-ID (zo heet zo’n vervalsing) naar Albert Heijn en kopen als veertienjarigen hun breaser of likeur. De kassa-medewerker verzoekt niet zoals de douane om het ID  uit de hoes te halen.

Vijf scholieren filmden bij Albert Heijn en andere supermarkten in de regio Utrecht hoe makkelijk de aanschaf van sterke drank verloopt met een fake-ID. Zij gebruikten daarbij een verborgen camera. Bij alle supermarkten konden zij alle sterke drank meekrijgen.  De film vertoonden zij op vrijdag 3 juni tijdens een sessie in de blauwe collegezaal van het UMC Utrecht. Die sessie vond plaats ter afronding van drie jaar gezondheidsonderwijs, dat zij volgden in klassen 1 tot en met 3 van de Middelbare school Werkplaats Kees Boeke (WP) te Bilthoven. Honderd WP-scholieren vertoonden die ochtend negentien filmpjes. Professioneel heet zo’n sessie peer education die volgens de wetensschappelijke literatuur beter werkt dan een les van een volwassene over alcoholmisbruik.

De fake-ID-Albert Heijn documentaire won de prijs voor de mooiste film. Een andere film over het gevaar van loverboys won de prijs voor de beste inhoudelijke presentatie. De kritiek op de fake-ID film was dat hier de supermarkten tot zondebok worden verklaard. Dat is eenzijdig. Ook ouders zouden beter moeten letten op hun frauderende kinderen. Al met al was de sessie een geweldige heksenketel met veel humor, applaus en met een serieuse ondertoon.

Dit gezondheidsonderwijs ontwikkelden schoolleider Marijn Backer en prof.dr. Guus Schrijvers samen met de Julius medewerkers dr. Gerdien de Weert en dr. Rob de Leeuw.  Laatstgenoemde evalueert in de komende drie jaar samen met promovendus Vincent Busch de effecten van dit type gezondheidsonderwijs op vier middelbare scholen. Op de WP signaleren zij inmiddels een aanmerkelijke daling in overmatig drinken op één avond. Hun doel: ‘geen alcohol onder de zestien jaar’ hebben ze evenwel nog steeds niet bereikt. Wilt u meer weten over dit gezondheidsonderwijs? Wilt u ook zo’n peer education sessie houden?  Klik  hier voor de WP website gezond maakt slim. Rob de Leeuw heeft als emailadres [email protected]

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen