Borstkankerpatiënt moet goed geïnformeerd kunnen kiezen

Array

Het ‘Signaleringsrapport kwaliteit van kankerzorg in Nederland’ van KWF Kankerbestrijding en het programma ‘Zembla’ lieten afgelopen maand zien dat er in Nederland een aanzienlijke variatie bestaat in de kwaliteit van zorg voor kankerpatienten per ziekenhuis. BorstkankerVereniging Nederland (BVN) vindt deze bevindingen verontrustend, maar in het geheel niet onverwacht. De BVN wijst de minister van VWS al jaren op de grote verschillen in de zorg voor borstkankerpatienten.

Via de Monitor Borstkankerzorg geeft de BVN veel informatie over wat ziekenhuizen wel en niet te bieden hebben. Op grond daarvan kunnen patienten bepalen in welk ziekenhuis zij behandeld willen worden. Informatie over de ‘uitkomsten’ van borstkankerzorg per ziekenhuis ontbreekt echter nog grotendeels. De BVN vindt dat deze kwaliteitsgegevens binnen 1 jaar voor patienten en hun huisarts beschikbaar moeten komen.

Om de verschillen tussen ziekenhuizen zichtbaar te maken heeft de BVN onlangs de Monitor Borstkankerzorg gelanceerd (www.monitorborstkankerzorg.nl). Deze Monitor geeft al veel informatie over wat een ziekenhuis wel of niet te bieden heeft. Als het ziekenhuis aan de basiseisen van de BVN voldoet, krijgt het een roze lintje voor goede zorg vanuit patientenperspectief. Binnenkort worden ook patientervaringen per ziekenhuis weergegeven. De BVN vindt dat zij patienten, die in overleg met hun huisarts een keus voor een ziekenhuis moeten maken, via de Monitor Borstkankerzorg breder moet kunnen informeren. Informatie over de uitkomsten van de borstkankerzorg per ziekenhuis zouden binnen 1 jaar in de Monitor Borstkankerzorg opgenomen moeten worden.

Uiteraard zou het goed zijn als patienten hun specialist zouden vragen of zij wel voldoende ervaring hebben in borstkankerzorg. In de praktijk zullen echter de meeste patienten in een te kwetsbare positie verkeren om dit te doen en om, bij onvoldoende ervaring van een specialist, daadwerkelijk de beslissing te nemen om naar een ander ziekenhuis over te stappen.

De BVN streeft er daarom naar om patienten vroegtijdig te informeren over de kwaliteit van de borstkankerzorg per ziekenhuis. De BVN is de eerst patientenorganisatie die via een webbased instrument informatie over het zorgaanbod per ziekenhuis binnenkort combineert met ervaringen van patienten.

Bron: BVN

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen