‘Aanpak mensen met rekenstoornis schiet tekort’

Array

Nieuwe hoogleraar dyscalculie:‘Aanpak mensen met rekenstoornis schiet tekort’
De overheid houdt in haar onderwijsbeleid onvoldoende rekening met de consequenties van dyscalculie. Vooral onderwijsinspecties moeten beter aangestuurd worden om dyscalculie, ook wel rekenstoornis genoemd, te traceren zodat de stoornis bij kinderen in een vroeg stadium kan worden behandeld. Dit stelt hoogleraar ‘Diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie’ Hans van Luit van de Universiteit Utrecht. Van Luit houdt donderdag 27 mei zijn oratie.

Bij 2 à 3 procent van de Nederlanders komt dyscalculie voor. Mensen met deze stoornis ervaren veel problemen tijdens hun schoolloopbaan, maar ook daarna. Een alledaagse, schijnbaar eenvoudige handeling als het afrekenen van boodschappen is iets waar mensen met dyscalculie moeite mee kunnen hebben. Volgens Van Luit zijn de consequenties van dyscalculie in te perken als de rekenstoornis in een vroeg stadium wordt her- en erkend. Voor erkenning is in de eerste plaats een rol weggelegd voor de onderwijsinspecties. Van Luit: “Veel inspecties menen dat dyscalculie bijna niet voorkomt en dat deze stoornis te maken heeft met beperkte cognitieve vermogens. Beide aannames zijn onjuist.”

Vingertelling
Van Luit spreekt ook de hoop uit dat er verandering komt in het denken en doen van ontwikkelaars van rekenwiskundemethoden en vakdidactici, zodat rekenmethoden meer gaan aansluiten op de mogelijkheden van zwakke rekenaars. Daarnaast kan ook de leraar kinderen met dyscalculie een helpende hand bieden. “Daarbij moeten leraren allereerst beter geïnformeerd worden. Een voorbeeld: veel leraren verbieden kinderen vanaf groep vier om sommen uit te rekenen met behulp van het tellen op vingers. Mensen met dyscalculie blijken echter enorm gebaat bij dit hulpmiddel. Vingertelling zou bij hen, in ieder geval tot en met groep vijf, eerder gestimuleerd dan verboden moeten worden.”

Vrijstelling rekentoets
Tot slot hoopt Van Luit dat kinderen die een dyscalculieverklaring hebben verkregen vrijgesteld worden van de verplichte rekentoets die middelbare scholieren binnenkort als onderdeel van het eindexamen krijgen opgelegd. De hoogleraar wijst erop dat de overheid op dit gebied zeer rigide is in haar regelgeving, terwijl passend beleid gewenst is. Blijft een vrijstelling voor kinderen met dyscalculie uit, dan heeft dit verregaande consequenties voor de afronding van hun middelbare schoolopleiding: “Dyscalculici kunnen vervolgens in onderwijsvormen en banen terechtkomen die geen recht doen aan hun competenties.”

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen