Martini Ziekenhuis en zorgverzekeraars werken samen voor meer transparantie in de zorg
ArrayEind mei 2010 start het Martini Ziekenhuis een pilot voor patientervaringsonderzoek: de digitale CQ-index (Consumer Quality Index). De pilot is een initiatief van de nationale ziekenhuisgroep Santeon waar het Martini Ziekenhuis deel van uitmaakt. Santeon bestaat uit zes toonaangevende, topklinische ziekenhuizen verspreid over Nederland. Ook Stichting Miletus, een samenwerkingsverband van zorgverzekeraars voor het meten van de ervaringen van de patient in de zorg, is bij de pilot betrokken. Bestuursvoorzitter Hans Feenstra is blij met het initiatief: ‘Het is voor het eerst in Nederland dat een groep ziekenhuizen een patientervaringsonderzoek samen met zorgverzekeraars gaat uitvoeren. Het biedt kansen om ons samen sterk te maken voor meer transparantie in de zorg.’
Met de digitale CQ-index wordt de kwaliteit van de ziekenhuiszorg vanuit het perspectief van de patient op digitale wijze in kaart gebracht. Dit gebeurt op ziekenhuis- en specialismeniveau. Met als doel de resultaten te gebruiken als verbeterinformatie voor zorgverkoop en patienteninformatie. De pilot wordt gesteund door de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF). Het is voor het eerst in Nederland dat een groep ziekenhuizen een patientervaringsonderzoek samen met zorgverzekeraars gaat uitvoeren.
Kwaliteit van zorg
De digitale pilot van de CQ-index brengt de kwaliteit van zorg vanuit patientenperspectief op eenduidige wijze continu realtime en online in kaart. ‘Bij kwaliteit van zorg staat de patient centraal. Hoe de patient de zorg ervaart, geeft ons cruciaal inzicht in wat we goed doen en wat beter kan’, aldus Douwe Hemrika, voorzitter van Santeon. ‘Als we straks als Santeon ziekenhuizen met de digitale CQ-index continu de poliklinische en klinische ervaringen van een grote groep patienten meten en onderling vergelijken, hebben we realtime verbeterinformatie op specialismeniveau in handen. Dit stimuleert de ziekenhuizen om zich stelselmatig te verbeteren. Patienten profiteren daarvan, doordat ze makkelijker een keuze kunnen maken in welk ziekenhuis ze voor welk specialisme behandeld willen worden’.
70.000 patienten
In de gezamenlijke pilot krijgen ruim 70.000 patienten de mogelijkheid mee te doen aan het onderzoek, waarbij ze door een onafhankelijk meetbureau worden benaderd met een korte, digitale vragenlijst. De vragen gaan over het gehele zorgproces van bereikbaarheid, opname, zorg door artsen en verpleegkundigen tot en met ontslag en nazorg. Santeon heeft tot de pilot besloten omdat er tot op heden weinig transparantie en eenduidigheid is over de meting van kwaliteit van zorg. Om ervaringen van patienten te meten, gebruiken ziekenhuizen, zorgverzekeraars, vergelijkingswebsites en patientenorganisaties op dit moment veel verschillende (eigen) meetinstrumenten en methoden. Het onderling vergelijken van ziekenhuizen is daardoor lastig. Zorgverzekeraars voeren al jaarlijks een papieren variant van de CQ-index uit bij een beperkte groep klinische patienten. De resultaten daarvan geven slechts inzicht op algemeen ziekenhuisniveau en zijn laat beschikbaar.
De pilot met de digitale CQ-index loopt tot in de zomer 2010. De ziekenhuizen en zorgverzekeraars ontvangen na afloop een rapportage. De pilot moet uitwijzen of het digitaal meten van de ziekenhuiszorg met de CQ-index werkt en of de methode geschikt is om landelijk te gebruiken.