Online afspraak maken met huisartsen kan, evidentie ontbreekt

Array

Prof.dr. Guus Schrijvers ontving enkele reacties op een eerdere discussie over het maken van online afspraken met de huisarts. Onderstaande reacties bevestigen de indruk dat het internet vooral geschikt is voor eenvoudige afspraken van chronische zieken, voor herhaalrecepten en voor uitstrijkjes.De reacties zijn ingekort.

Jorien Kruiswijk-Jansen schrijft: Het online-systeem is met name geschikt voor afspraken met een vaste tijdsduur (zoals uitstrijkjes, wrattenspreekuur, e.d.), maar kan ook breder ingezet worden. Dit laatste is afhankelijk van de intelligentie van het systeem en de flexibiliteit van de praktijk. Het ontlast de assistent, waardoor zij meer aandacht kan besteden aan de patienten met grotere klachten.
Early adopters in Nederland:http://www.medischcentrummolenvliet.nl,
http://www.oomkes.uwartsonline.nl en http://www.campushuisarts.nl In Belgie is informatie te vinden op http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMA12102004_028.

De arts Bart Brandenburg mailde: Huisartsenpraktijk Lindenholt in Nijmegen heeft sinds ruim een jaar online afspraakmogelijkheden. Huisarts Herman Levelink vertelde er enthousiast over op het Robuust Congres van 18 maart. Bepaalde blokken van het spreekuur zijn open voor online afspraken. Mensen vullen alleen de reden van de afspraak in. Na aanvankelijke scepsis, onder andere vanwege de vrees voor “onterechte” afspraken is iedereen nu tevreden. Hoewel triage niet echt gemist wordt bij het maken van online afspraken, komen er wel steeds meer mogelijkheden voor online triage. Bij Medicinfo werken we samen met de Engelse leverancier Plain Software aan een online versie van het Engelse Telefoon Advies Systeem (TAS). Dit systeem, dat in Nederland door het NHG is geaccrediteerd, werkt nu als ondersteuning van de professional (meestal een verpleegkundige of doktersassistente) die de telefonische triage uitvoert. Met een online “self assesment” versie kan dit ook door patienten zelf gedaan worden. Huisarts Prof. Jeremy Dale van de Warwick University en promovendus Aimee Poote doen momenteel onderzoek naar de inzet van een dergelijk systeem in de 1e lijn in Engeland. Kijk, ter inspiratie, ook eens naar het triage systeem van de Amerikaanse arts Stephen Schueller: http://www.freemd.com/fmdTriage.html?e=Cough

Dr. Sjoerd Hobma is huisarts en tevens werkzaam bij afdeling Zorginnovatie van zorgverzekeraar CZ. Hij ziet zeven voordelen: 1. Je kunt als patient 24 uur per dag een afspraak maken 2. Je vermindert de telefonische belasting van de praktijk, en dat is goed voor de bereikbaarheid en dus de veiligheid 3. Een afspraak maken kost door de drukke agenda’s van patienten steeds meer tijd, dus een telefonische afspraak maken kost de patient en de assistente steeds meer tijd, nu kan de patient dat in alle rust doen en je assistente is beschikbaar voor andere zaken 4. Wij vinden in de praktijk dat een patient die een afspraak wil die ook moet krijgen, telefonische triage is iets voor buiten kantooruren en niet voor de gewone huisartsenzorg. Want achter die eenvoudige hoofdpijn kan een groot probleem schuilgaan 5. Patienten vullen in onze ervaring juist heel gemakkelijk hun klacht in op internet. Alleen de dokter ziet dit immers! 6. Uiteraard moet je grip houden op je eigen agenda, dus er zijn altijd een aantal spoedplekken geblokkeerd 7. Uitleg over het aantal hulpvragen en het nadenken daarover kan ook via een elektronisch afsprakensysteem.

Wat opvalt in alle reacties tot nu toe is het ontbreken van empirische onderbouwing van argumentatie. Het moet toch mogelijk zijn om in een experimentele opzet met controlegroep en voor- en nametingen effecten te meten van bereikbaarheid via internet op 1. Gemiste ernstige klachten 2. Afhandelingsnelheid van het afspraak maken 3. Ervaringen van patienten en 4. Ervaringen van assistentes en huisartsen.  Vindt zo’n onderzoek thans in Nederland plaats? Welke lezer attendeert Schrijvers erop? Hij zou het graag uitvoeren.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen