NL Alert via telefoon aanvulling op alarmsirenes

Array

Als begin 2011 ‘NL Alert’ wordt ingevoerd als nieuw systeem om op mobiele telefoons te waarschuwen bij een ramp, blijven de vertrouwde alarmsirenes gewoon bestaan.

Zeker tot 2018 loeien de sirenes als iedereen naar binnen moet, ramen en deuren moet dichtdoen en naar de radio moet luisteren. Maar daarnaast komt er een bericht met informatie op alle mobiele telefoons in een rampgebied.

Met NL Alert kunnen tekstberichten over een ramp gestuurd worden naar alle mobiele telefoons in een bepaald gebied. Dat kan een klein gebied zijn (een buurt of stad), een hele regio of een bepaald deel van het land. In hetzelfde gebied kunnen dan de sirenes afgaan.

Een alarmbericht via NL Alert heeft veel voordelen:

  • Mensen worden niet alleen gealarmeerd dát er iets aan de hand is, maar ze krijgen ook informatie over wát er loos is. Ook krijgen zij instructies over wat zij moeten doen.
  • Het is niet nodig vooraf 06-nummers van mensen te verzamelen, want een alarmbericht van NL Alert gaat gewoon door de lucht naar alle mobiele telefoons in een bepaald gebied. Het systeem maakt namelijk geen gebruik van de sms-techniek, maar van ‘cell broadcast’: het uitzenden van een bericht naar alle telefoons binnen één of meer cellen van het gsm-netwerk.
  • Als het mobiele telefoonverkeer plat gaat doordat iedereen gaat bellen en sms’en, blijft het systeem in de lucht.
  • Het systeem is snel: iedereen in het rampgebied krijgt tegelijkertijd het alarmbericht.
  • Doven en slechthorenden – die de sirenes niet horen – krijgen ook informatie.
  • Gespecialiseerde gsm-toestellen kunnen tekstberichten omzetten in spraakberichten. Zo kunnen ook blinden en slechtzienden de informatie krijgen.
  • Het is de bedoeling dat aan de tekstberichten een speciale ringtone wordt gekoppeld, zodat het alarmbericht altijd door komt, dus ook als de telefoon in de trilstand of op ‘stil’ staat.

De introductie van NL Alert – begin volgend jaar – zal gepaard gaan met zorgvuldige voorlichting over wat mensen van het systeem mogen verwachten en wat zij zelf moeten doen om de alarmberichten te kunnen ontvangen op hun mobiele telefoon.

Nederland loopt wereldwijd voorop met de toepassing van dit systeem voor het alarmeren en informeren van burgers in crisissituaties, maar in Europees verband willen ook andere landen meedoen. Er worden afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat in alle landen die meedoen de hulpdiensten, telefoonproviders en telefoonfabrikanten hetzelfde of een vergelijkbaar systeem gaan gebruiken.

Bron: Rijksoverheid

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen