‘Overactieve blaas Ãs geen onzinziekte’
ArrayDat farmaceutische bedrijven aandacht vragen voor klachten waar heel goed iets tegen te doen valt, is volgens de Nijmeegse uroloog John Heesakkers een goede zaak. Hij is het daarom niet eens met het pleidooi van de Consumentenbond om symptoomreclame te verbieden. “Mensen met bijvoorbeeld blaasproblemen stappen uit schaamte niet zo snel naar de dokter. Dit zijn onderwerpen die in de taboesfeer liggen; juist daarom is het goed dat er meer aandacht voor is.â€
John Heesakkers treedt in het blad Nefarma& in dialoog met beleidsadviseur zorg Carl Jakobs van de Consumentenbond. De bond bood minister Klink van Volksgezondheid eind vorig jaar een petitie aan om een verbod op symptoomreclame af te dwingen. “Bedrijven pretenderen informatie aan te bieden over een aandoening, maar in de praktijk is die informatie onvolledig en onevenwichtigâ€, aldus Jakobs. In het blad betoogt hij dat patienten door symptoomreclame te snel naar de huisarts stappen, waardoor wachtkamers vollopen, geneesmiddelen te snel en te vaak worden voorgeschreven en dus onnodige extra druk op de zorg veroorzaakt.
Heesakkers, chef de clinique van de afdeling Urologie van het Universitair Medisch Centrum St. Radboud in Nijmegen, is het met deze visie niet eens. Hij maakt zich er boos over dat (onder meer) de Consumentenbond problemen als een overactieve blaas, maar ook kwalen als schimmelnagels, winderigheid en restless legs afdoet als onzinziektes. “Het is nogal makkelijk scoren. Als het om iets oncologisch zou gaan, zou niemand er iets over durven zeggen. Maar ook hier gaat het om reele problemen voor mensen. Daar badinerend over doen is flauw tegenover degenen die er echt last van hebben. Het maakt het moeilijker voor patienten om serieus te worden genomen.â€
Over onnodig huisartenbezoek oordeelt Heesakkers dat ‘mensen zelf heus wel verstandig genoeg zijn om te besluiten of ze naar de dokter moeten of niet’. “Niemand slikt graag zomaar medicijnen, dus een patient informeert zich echt wel en vraagt er alleen naar als hij lijdt onder het probleem.†Volgens de Consumentenbond raakt de arts-patient-relatie verstoord wanneer de patient de arts als gevolg van gekleurde informatie onder druk zet bepaalde medicijnen voor te schrijven.
De dialoog tussen Carl Jakobs en John Heesakkers kunt u lezen in het aprilnummer van Nefarma&.
Bron: Nefarma