Praktijktest en consultatieronde tranche 3 Ziekenhuizen van start

Array

Tranche 3 bevat 21 aandoeningen waar momenteel zowel zorginhoudelijke indicatoren als klantpreferentievragen voor worden ontwikkeld. Zes ziekenhuizen doen mee aan de praktijktest, waarbij iedere indicatorenset grondig wordt uitgeprobeerd. Tegelijkertijd zijn betrokken partijen met de consultatieronde gestart. In 2011 wordt tranche 3 voor de eerste keer uitgevraagd in ziekenhuizen en ZBC’s.

Zorginhoudelijke indicatoren: praktijktest en commentaarronde
Vanaf januari tot half april zijn de ontwikkelwerkgroepen twee keer bij elkaar gekomen en hebben zij per aandoening ongeveer tien zorginhoudelijke indicatoren geselecteerd. Op dit moment participeren zes ziekenhuizen in de praktijktest. Tijdens deze test gaan de ziekenhuizen na in hoeverre het haalbaar is om de indicatoren op te leveren. Daarnaast worden definities en meetspecificaties aangescherpt en wordt de wijze waarop de indicatoren worden geregistreerd bekeken. Bij de selectie van ziekenhuizen die deelnemen aan de praktijktest is rekening gehouden met de softwaresystemen die zij gebruiken, zodat alle grote ICT-systemen vertegenwoordigd zijn. Naast de kwaliteitscoördinatoren zijn medisch administrateurs, medisch specialisten en ZIS/EPD leveranciers betrokken bij de praktijktest.

Tegelijkertijd met de start van de praktijktest is de consultatieronde begonnen. De stuurgroeppartijen en de wetenschappelijke verenigingen hebben de zorginhoudelijke indicatoren aangeboden gekregen om deze van commentaar te voorzien.

Begin juni zijn de praktijktestresultaten beschikbaar en is het commentaar uit de consultatieronde bekend. De indicatorwerkgroepen komen dan nog één keer bij elkaar om de definitieve indicatoren te selecteren. Hierbij wordt het aantal gehanteerd van 4 à 5 zorginhoudelijke indicatoren per aandoening. De definitieve indicatoren worden in augustus ter autorisatie aangeboden aan de wetenschappelijke verenigingen en de stuurgroeppartijen, zodat de stuurgroep de sets in september 2010 formeel vast kan stellen.

Klantpreferentievragen
Als vertegenwoordigers van zorgconsumenten en patienten ontwikkelen de Consumentenbond en de NPCF de zogenaamde klantpreferentievragen. Een onderdeel van het ontwikkeltraject zijn focusgroepen met patienten. De meeste focusgroepen hebben inmiddels plaatsgevonden. De waardevolle input wordt uitgewerkt in vragenlijsten. Waar mogelijk worden de klantpreferentievragenlijsten meegenomen in de praktijktest, zodat ook daar wordt bekeken of de vragen helder zijn geformuleerd en of ziekenhuizen de antwoorden kunnen opleveren. In augustus 2010 worden de klantpreferentievragenlijsten opgeleverd, zodat de stuurgroep ook deze vragenlijsten in september vast kan stellen.

Meer informatie over de Zichtbare Zorg indicatoren is te vinden op: www.zichtbarezorg.nl/kwaliteitsindicatoren

Bron: Zichtbare Zorg

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen