Praktijktest en consultatieronde tranche 3 Ziekenhuizen van start
ArrayTranche 3 bevat 21 aandoeningen waar momenteel zowel zorginhoudelijke indicatoren als klantpreferentievragen voor worden ontwikkeld. Zes ziekenhuizen doen mee aan de praktijktest, waarbij iedere indicatorenset grondig wordt uitgeprobeerd. Tegelijkertijd zijn betrokken partijen met de consultatieronde gestart. In 2011 wordt tranche 3 voor de eerste keer uitgevraagd in ziekenhuizen en ZBC’s.
Zorginhoudelijke indicatoren: praktijktest en commentaarronde
Vanaf januari tot half april zijn de ontwikkelwerkgroepen twee keer bij elkaar gekomen en hebben zij per aandoening ongeveer tien zorginhoudelijke indicatoren geselecteerd. Op dit moment participeren zes ziekenhuizen in de praktijktest. Tijdens deze test gaan de ziekenhuizen na in hoeverre het haalbaar is om de indicatoren op te leveren. Daarnaast worden definities en meetspecificaties aangescherpt en wordt de wijze waarop de indicatoren worden geregistreerd bekeken. Bij de selectie van ziekenhuizen die deelnemen aan de praktijktest is rekening gehouden met de softwaresystemen die zij gebruiken, zodat alle grote ICT-systemen vertegenwoordigd zijn. Naast de kwaliteitscoördinatoren zijn medisch administrateurs, medisch specialisten en ZIS/EPD leveranciers betrokken bij de praktijktest.
Tegelijkertijd met de start van de praktijktest is de consultatieronde begonnen. De stuurgroeppartijen en de wetenschappelijke verenigingen hebben de zorginhoudelijke indicatoren aangeboden gekregen om deze van commentaar te voorzien.
Begin juni zijn de praktijktestresultaten beschikbaar en is het commentaar uit de consultatieronde bekend. De indicatorwerkgroepen komen dan nog één keer bij elkaar om de definitieve indicatoren te selecteren. Hierbij wordt het aantal gehanteerd van 4 à 5 zorginhoudelijke indicatoren per aandoening. De definitieve indicatoren worden in augustus ter autorisatie aangeboden aan de wetenschappelijke verenigingen en de stuurgroeppartijen, zodat de stuurgroep de sets in september 2010 formeel vast kan stellen.
Klantpreferentievragen
Als vertegenwoordigers van zorgconsumenten en patienten ontwikkelen de Consumentenbond en de NPCF de zogenaamde klantpreferentievragen. Een onderdeel van het ontwikkeltraject zijn focusgroepen met patienten. De meeste focusgroepen hebben inmiddels plaatsgevonden. De waardevolle input wordt uitgewerkt in vragenlijsten. Waar mogelijk worden de klantpreferentievragenlijsten meegenomen in de praktijktest, zodat ook daar wordt bekeken of de vragen helder zijn geformuleerd en of ziekenhuizen de antwoorden kunnen opleveren. In augustus 2010 worden de klantpreferentievragenlijsten opgeleverd, zodat de stuurgroep ook deze vragenlijsten in september vast kan stellen.
Meer informatie over de Zichtbare Zorg indicatoren is te vinden op: www.zichtbarezorg.nl/kwaliteitsindicatoren
Bron: Zichtbare Zorg