Nieuwe maaltijdservice in Ziekenhuis Gelderse Vallei

Array

Patient bestelt zelf eten en bepaalt wat, wanneer, waar en met wie
88 Patienten in het Edese ziekenhuis regelen vanaf woensdag 21 april hun maaltijd of een hapje tussendoor met één telefoontje. Op het nachtkastje staat een menukaart met een keur aan gerechten erop. Als de patient naar de servicemedewerker belt, wordt zijn/haar bestelling verwerkt en de maaltijd vers bereid door de koks van het ziekenhuis. Binnen 45 minuten wordt de maaltijd geserveerd bij de patient. De maaltijdservice is uniek in Nederland. Sodexo Health Care heeft het concept uit de Verenigde Staten gehaald en in samenwerking met Ziekenhuis Gelderse Vallei voor het eerst ingevoerd in Ede.

Feestelijke lunch

De eerste lunch zal op 21 april door de directeur van Sodexo Health Care, de Raad van Bestuur en een vertegenwoordiger van de clientenraad van Ziekenhuis Gelderse Vallei worden geserveerd aan een patient op de afdeling orthopedie. Deze feestelijke lunch vormt de start van de nieuwe maaltijdservice. Vanaf dat moment kunnen patienten van vier verpleegafdelingen dagelijks van 07.00 – 19.00 uur zelf eten en drinken bestellen.

Voedingsziekenhuis

Met deze vorm van roomservice die we kennen uit tophotels, wil Ziekenhuis Gelderse Vallei haar ambitie als Voedingsziekenhuis een belangrijke impuls geven. Uit internationaal onderzoek is gebleken dat patienten deze unieke service hoog waarderen. De maaltijdservice start op 21 april voor een proefperiode van vier maanden. Onderzoek zal uitwijzen of de tevredenheid van de patienten in Ede ook toeneemt. Bij gebleken succes zal de nieuwe maaltijdservice snel daarna in het hele ziekenhuis geïntroduceerd worden.

Nieuw concept
At Your Request® van Sodexo is de innovatieve, klantgerichte manier van het dagelijks bestellen, serveren en beleven van eten en drinken. Het nieuwe concept draagt bij aan een aangenaam verblijf van de patienten in het ziekenhuis. De patient krijgt een menukaart op het nachtkastje en kan de gehele dag door (van 07.00 tot 19.00 uur) telefonisch bestellingen doen bij de keuken. Als de patient belt, krijgt hij een servicemedewerker aan de telefoon die meteen kan zien wie aan de lijn is en welk dieet eventueel gevolgd moet worden. De patient mag zo veel en zo vaak bestellen als hij/zij wil en kan advies krijgen van de servicemedewerker. De patient krijgt binnen 45 minuten zijn bestelling geserveerd. Het is de bedoeling de patient, indien hij/zij daartoe in staat is, niet in bed te laten eten, maar in een gezellige lounge die per afdeling wordt ingericht. Ook bezoekers van de patient kunnen gebruik maken van de roomservice.

In de media
De nieuwe maaltijdservice van Ziekenhuis Gelderse Vallei haalde, behalve de regionale media, ook de landelijke televisie! Hart van Nederland (SBS6) zond vorige week om half 11 een item over Ziekenhuis Gelderse Vallei uit.

De maaltijdservice, waar het item over ging, is uniek in Nederland. Patienten kunnen nu hun maaltijd of tussendoortje met één telefoontje bestellen. Op het nachtkastje staat een menukaart met een keur aan gerechten. Na de bestelling wordt de maaltijd binnen 45 minuten geserveerd bij de patient.

Bijlage bij dit bericht

65500 Menukaart Gelderse Vallei algemeen lowres geprinte definitieve versie1.pdf

Bron: ZGV

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen