Voorstellen bieden onvoldoende zicht op samenhang

Array

Reactie NJi op kabinetsvisie jeugdzorgstelsel
Het Nederlands Jeugdinstituut vindt dat demissionair kabinet Balkenende IV er met zijn toekomstvisie op de ondersteuning van en zorg voor jeugd maar ten dele in slaagt om het jeugdzorgstelsel meer samenhangend en eenvoudiger te maken. Zo is de overheveling van provinciale taken naar gemeenten onvoldoende doordacht op consequenties. Het jeugdzorgstelsel vraagt om bovengemeentelijke organisatie- en beleidsvorming.

Als belangrijke kwaliteiten van de uitgebrachte visie noemt het Nederlands Jeugdinstituut onder andere de inzet op preventie en vroeghulp met als spil het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Het CJG moet uitgroeien tot een `pedagogische huisartsenpost’ waar jeugdigen en ouders advies en lichte hulp kunnen krijgen en zo nodig doorverwezen worden naar gespecialiseerde hulp. In die zin moet het CJG de instantie worden die ooit bedoeld was met bureau jeugdzorg. Ook de voorgenomen intensieve samenwerking van werkvelden en de samenbundeling van financieringsstromen door onder andere de overheveling van provinciale taken naar gemeenten kunnen de samenhang bevorderen en de bureaucratie inperken. Nieuwe versnippering
Echter het uitgangspunt om de verschillende bestuurslagen en de versnippering in een gewijzigd stelsel terug te dringen, wordt niet consequent doorgevoerd. Zo zijn de beoogde 400 Centra voor Jeugd en Gezin op gemeentelijk niveau georganiseerd, moet voor de gespecialiseerde zorg verplicht samengewerkt worden in de 25 GGD-regio’s en gaan de Advies- en Meldpunten Kindermishandeling voor een deel op in de 35 Steunpunten Huiselijk Geweld die aangestuurd worden vanuit de centrumgemeenten, en voor een deel naar de Raden voor de kinderbescherming. En dan zijn er nog de 15 bureaus jeugdzorg voor de gedwongen hulpverlening. Dit heeft opnieuw versnippering en andere vormen van bestuurlijke drukte tot gevolg. Ook de keuze van het kabinet om – tegen de breed gedragen wens van het veld in – de jeugd-ggz niet mee te nemen in de bundeling van financieringsstromen voor gespecialiseerde jeugdzorg bevordert versnippering en gaat voorbij aan het gegeven dat jeugdzorg en jeugd-ggz vaak te maken krijgen met dezelfde doelgroep en vergelijkbare problematiek.

Bovengemeentelijke aanpak
Aangezien de gespecialiseerde jeugdzorg vraagt om bovengemeentelijke voorzieningen pleit het Nederlands Jeugdinstituut ervoor om het jeugdzorgstelsel, inclusief de Centra voor Jeugd en Gezin, geheel op regioniveau te organiseren met een regionaal plan en gemeenschappelijke regelingen. Binnen dit plan kunnen samenhang en samenwerking binnen de hele jeugdzorgketen optimaal vorm krijgen.

Ongewenste neveneffecten

Het Nederlands Jeugdinstituut vindt het tijdstip waarop het kabinet deze visie naar buiten brengt, ongelukkig. Het kabinet is immers demissionair dus dient de vraag zich aan wat er met deze visie gaat gebeuren. Tegelijkertijd kan het een verlammende uitwerking hebben op de praktijk van de jeugdzorg omdat voor organisaties onduidelijk is hoe hun toekomst eruitziet. De voorgestelde reorganisatie van het jeugdzorgstelsel is bovendien bestuurlijk dermate ingrijpend dat werken aan effectiviteit en professionalisering in het gedrang dreigen te komen. En dat terwijl het kabinet met zijn voorstellen de slagkracht, kwaliteit en effectiviteit van de zorg aan jeugdigen en ouders juist willen verbeteren.

Het Nederlands Jeugdinstituut vergelijkt en analyseert alle standpunten van betrokken partijen over het nieuwe jeugdstelsel. Bovendien wordt de discussie over een eventuele stelselherziening in een historisch perspectief geplaatst.

Bron: Nederlands Jeugdinstituut

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen