Agis favoriete website voor zorgverzekering
ArrayAchmea groep domineert online markt zorgverzekeringen
Uit het tweede onafhankelijke onderzoek naar het online orientatieproces van consumenten op zoek naar een zorgverzekering komt de website van Agis wederom als beste naar voren. Menzis stijgt met stip naar de tweede plaats. Hetzelfde onderzoek werd in juni 2009 door onderzoeksbureau WUA! gehouden en toonde destijds aan dat de Achmea verzekeringsgroep met vier vermeldingen in de Web Performance Scan de markt domineerde. Vijf maanden later blijkt het aandeel van de groep zelfs nog groter.
Achmea verzekeringsgroep presteert nog beter
Vijf maanden geleden wisten de verzekeraars uit de Achmea verzekeringsgroep 27,5% van de respondenten voor zich te winnen. Nu is dit gestegen naar maar liefst 35%. De website van Agis levert nog steeds de grootste bijdrage aan dit succes, maar ook de stijging van FBTO draagt hier een steentje aan bij. De respondenten wijzen op de grote voordelen van de site: ‘snel, duidelijke tekst en overzichtelijk.’ Vandaar dat FBTO van de 16e naar de 4e plek is gestegen.
Op de website van het Zilveren Kruis voelden de respondenten zich een stuk minder uitgenodigd om door te klikken. Doordat de bezoekers onmiddellijk informatie moeten geven voordat ze informatie krijgen, knappen zij op de site af. Dit is een verklaring voor de lagere eindnotering: Zilveren Kruis daalt van de vierde naar de zesde plaats.
Menzis en Univé ruilen positie
Een grote stijger is Menzis, dat tijdens deze Web Performance Scan op de drie belangrijkste thema’s ‘Vindbaarheid’, ‘Doorgaan’ en ‘Voorkeur’ beter scoort. De negende positie is verlaten en de site stijgt door naar de tweede plaats. Ook de dochter Anderzorg verbeterde ten opzichte van de vorige meting en weet beter bij de behoeftes van de potentiele klanten aan te sluiten.
Univé neemt de voormalige positie van Menzis over en zakt af naar de negende positie. In het vorige onderzoek was Univé met 72,5% de best gevonden website, nu wist slechts 40% van de respondenten de weg naar Univé.nl te vinden. Helaas is dit niet de enige daling voor Univé. Op alle thema’s scoort de website minder goed dan in het onderzoek van juni.
Vergelijkingssites leveren in op populariteit
Bij de vergelijkingssites is alleen Independer.nl gestegen. Deze site wordt ditmaal maar liefst 10% meer als favoriet aangewezen.
Het onderzoek
In het onderzoek gingen respondenten tussen de 18 en 45 jaar oud op zoek naar een basis zorgverzekering met een premie tussen de €60 en €12o met een eigen risico van €155. De veertig respondenten hebben 43 websites gevonden en dit heeft geresulteerd in 235 individuele beoordelingen.
Over WUA!
WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.
Onderzoeksopzet
Onderzoek:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â November 2009
Respondenten: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 40
Selectiecriteria: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Nederlands Algemeen Publiek
Leeftijd: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â tussen de 18 en 45 jaar oud
Plaats onderzoek: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Amsterdam
Opleiding:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â MBO+
Ervaring:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Orienteren regelmatig op het internet
DVD panel discussie: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 1 uur