Buurtzorg pleit voor een grondige renovatie van de thuiszorg

Array

buurtzorgBuurtzorg Nederland wil een debat over de wijze waarop in Nederland thuiszorg wordt geleverd, georganiseerd en betaald. Samen met het door het Ministerie van VWS ondersteunde ‘Transitieprogramma in de Langdurende Zorg’ is een maatschappelijke Businesscase gemaakt waaruit blijkt dat een aantal veranderingen in de wijze waarop de thuiszorg in Nederland georganiseerd is tot kwaliteitsverbetering en kostenbesparing kan leiden. Situaties als die waarin Meavita verzeild is geraakt zijn te vermijden door weer terug te grijpen op oude principes van het kruiswerk. De boodschap van Buurtzorg Nederland is eenvoudig: zet meer hoger gekwalificeerde wijkverpleegkundigen en ziekenverzorgenden in die zich richten op de zelfstandigheid van mensen die een beroep doen op thuiszorg.

Buurtzorg doet dit met kleine zelfstandige teams van maximaal 12 mensen die volledig verantwoordelijk zijn voor de zorg in een Buurt. Nadat het Nivel al eerder had aangetoond dat de tevredenheid van clienten van Buurtzorg de hoogste was van Nederland blijkt nu uit een rapport dat samen met Ernst en Young is opgesteld dat de werkwijze die Buurtzorg bepleit in theorie een fors voordeel op kan leveren van enkele miljarden per jaar. Om dit voordeel landelijk te kunnen benutten zijn een aantal systeemwijzigingen noodzakelijk. Een directe bezuiniging in de AWBZ kan juist funest zijn voor deze ontwikkeling. Wijkverpleegkundigen blijken in staat om samen met de client ervoor te zorgen dat er minder zorguren nodig zijn. Soms zijn oplossingen in de buurt mogelijk en soms kan door een goede begeleiding de client de draad weer zelf oppakken. Volgens Buurtzorg wordt hiermee ook het werk leuker en krijgt het werken in de zorg een beter imago. De voorwaarden om op deze manier te kunnen werken zijn niet ideaal. Zo worden organisaties betaald voor de uren zorg die geleverd worden, dus hoe meer zorg hoe meer inkomsten. Het zou volgens Buurtzorg beter zijn om te kijken hoe meer gebruik gemaakt kan worden van andere oplossingen in het netwerk van clienten, door vrijwilligers in te schakelen of door de mantelzorg te ondersteunen. Ook kan gedacht worden aan het organiseren van ontmoetingsmogelijkheden voor ouderen die eenzaam zijn. Dit voorkomt dat mensen in het zorgcircuit terecht komen. Door in debat te gaan met zorgkantoren, VWS en de brancheorganisatie Actiz wil Buurtzorg bijdragen aan een vernieuwing binnen de sector die bijdraagt aan een professionele en bereikbare thuiszorg, waar zowel clienten als professionals tevreden over zijn. Bovendien kan hiermee het dreigend personeelstekort in de zorg beperkt worden.

Pilotproject Buurtzorg+therapie
Een recente pilot met het toevoegen van thuiszorgfysiotherapeuten en -ergotherapeuten aan twee Buurtzorgteams is zeer succesvol verlopen. Uit onderzoek blijkt dat de samenwerking tussen de wijkverpleegkundigen en deze twee disciplines door zowel clienten als Buurtzorgmedewerkers als een belangrijke toegevoegde waarde wordt gezien. De thuiszorgfysiotherapeuten en ergotherapeuten draaiden drie maanden mee in twee pilotteams van Buurtzorg in Amsterdam Oud-West en Hilversum Noordoost. Het doel van hun werkzaamheden was dat clienten, zoals (kwetsbare) ouderen, chronisch zieken en terminale patienten, op een verantwoorde manier zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen.

Thuiszorgfysio- en ergotherapeuten hebben specifieke expertise die de kwaliteit van de thuiszorg kan versterken. Naast verpleegkundige zorg hebben thuiswonende clienten steeds vaker functionele hulp nodig op het gebied van mobiliteit, balans, staan, lopen en verplaatsen. Ook zijn aanpassingen in de woonomgeving en ADL training vaker nodig om zo zelfredzaam en veilig mogelijk thuis te kunnen blijven wonen.
De therapeuten zijn gericht op de reactivering van (inactieve of benauwde) clienten en bieden ondersteuning aan client en mantelzorger in de uitvoering van hun taken. Belangrijk is dat de therapeuten intensief samenwerken met de Buurtzorg wijkverpleegkundigen en -verzorgenden. Hierdoor ontstaat geïntegreerde zorg vanuit een multiprofessioneel team, waarbij de zorg een gezamenlijke verantwoordelijkheid is.

De twee Buurtzorgteams waar de pilot draaide lieten weten vooral enthousiast te zijn over de korte lijnen met de therapeuten, de toegevoegde waarde van hun kennis en vaardigheden en de goede bereikbaarheid. Ook is door inzet van de therapeuten soms minder (zware) zorg nodig en kunnen clienten weer meer zelfstandig doen. In de schriftelijke evaluatie gaven de twee teams de pilot een 8- en de therapeuten een 8. De succesvolle pilot is voor directeur Jos de Blok aanleiding geweest om meer Buurtzorgteams de kans te geven om de samenwerking met een thuiszorgfysiotherapeut en ergotherapeut te gaan opzetten.

Buurtzorg is een thuiszorg organisatie. Zij leveren zorg die op dezelfde manier wordt gefinancierd als de gewone thuiszorg, maar voor de klant en de huisarts zijn er belangrijke verbeteringen. De teams opereren zelfstandig. De verpleegkundige is weer de spil tussen de client en de eerste en tweedelijns zorg. Werknemers van buurtzorg zijn gemakkelijk te bereiken. Er is een bereikbaarheidstelefoon, deze rouleert tussen de verpleegkundige, zodat zij direct actie kunnen nemen op de zorgvraag. De verpleegkundige regelt óók en snel de indicatie voor de clienten.

Kernpunten Buurtzorg:

  • Per zorgverlening komen zoveel mogelijk dezelfde verpleegkundigen.
  • De verpleegkundigen zijn direct bereikbaar op een individueel 06-nummer
  • Dus korte lijnen en snel schakelen.
  • Allen gediplomeerde verpleegkundige zorg en ziekenverzorging.
  • Door ervaring en opleiding kunnen zij alle gewenste (be-)handelingen uitvoeren;
  • Dus niet:’mijn collega komt zo bij u’

Bron: Buurtzorg

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen