Klink kort de huisartsen alsnog

Array

huisartsHuisartsen zullen alsnog worden gekort, als zij er volgend jaar niet in slagen de kosten voor geneesmiddelen voldoende te drukken. Dat heeft minister Ab Klink (Volksgezondheid) dinsdag geschreven aan de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV). Volgend jaar wil hij met goedkopere geneesmiddelen miljoenen besparen en dat ondanks eerder toezeggingen.

In een brief gericht aan de LHV zal Minister Klink toch de huisartsen gaan korten met 60 miljoen en ze houden aan doelmatig voorschrijven. De minister gaat ervan uit dat het huisartsen wel zal lukken om in 2010 genoeg goedkopere medicijnen voor te schrijven.Maar mocht het ingeboekte bedrag van 127 miljoen niet volledig gehaald worden, zal hij het verschil een jaar later terughalen. De huisartsen waren ervan uitgegaan dat ook de ziekenhuizen mee zouden gaan helpen om de besparing van 127 miljoen te halen. Nu zijn ze bang dat die opgave volledig op hun bordje ligt.

Zoals de Minister in de Tweede Kamer op 3O september heeft toegezegd zal de ingehouden €60 miljoen uit 2010 in het jaar 2011 incidenteel terug worden gegeven. Echter het inschrijftarief zal wel structureel neerwaarts worden vastgesteld. Vanaf 2011 kan daarom de structurele neerwaartse vaststelling van €60 miljoen euro worden terugverdiend via de module M&I.

De Minister is ten aanzien van de herhaalrecepten bereid de NZa in de aanwijzing te vragen rekening te houden met de verschillen in praktijkpopulaties. Echter, hij ziet helaas geen mogelijkheden om tegemoet te komen aan het verzoek van de LHV om de herhaalrecepten om te zetten met een groeivoet van 3,5% van 2008 naar 2010. ‘De herhaalrecepten zullen worden omgezet op basis van ramingen zoals die dezerzijds worden gehanteerd.’

De Minister zal zich houden aan de ophoging van het uurtarief in de ANW naar €65.Het was de huisartsen een doorn in het oog dat de minister de specialisten in ziekenhuizen niet achter de broek zit om minder dure medicijnen voor te schrijven. Klink zei twee weken geleden dat ook de specialisten hun leven op dat punt kunnen beteren.Een woordvoerster van de LHV zegt daarom verbaasd te zijn dat de minister er in zijn brief niet op terugkomt.

‘Ik sluit echter niet uit dat in het perspectief van een nieuwe wijze van op prestatie gerichte bekostigingen verdere variabilisering mogelijk is. Ik verwacht dat verzekeraars en aanbieders over de prestaties dan lokaal passende afspraken zullen gaan maken. Tijdens het debat in de Tweede Kamer heb ik gemeld cq toegezegd dat ik over de vormgeving van de prestatiebekostiging en over de rol van het doelmatig voorschrijven daarbij met u in overleg zal gaan treden. Het gaat er, bij de prestatiebekostiging, overigens niet om dat de gemiddelde huisarts meer moet doen voor hetzelfde geld; het gaat erom dat de huisarts die al aantoonbaar prestaties levert, daarvoor ook passend beloond kan worden. Het met prestatiebekostiging gemoeide bedrag kent dan een inhoudelijke relatie met de prestaties die bekostigd worden. Ik stel mij, zoals aangegeven, voor dat wij over die prestaties de komende tijd met elkaar en met ZN spreken, zodat toekomstige discussies over de rechtmatigheid van de inspanningen die huisartsen doen, voorkomen kunnen worden. Ik wil daarbij zoveel mogelijk de aanpak van de keten DBC’s volgen en de Minimale Data Set die daarbij tot stand is gekomen. Indien in 2010 geen overeenstemming is over een beter inzichtelijke vorm van prestaties dan rest, gezien het eerder gewisselde, niet anders terug te vallen op een huisartsenkader dat is gebaseerd op een (geindexeerd) norminkomen.

Indien uw vrijwillige inspanningen ten aanzien van het doelmatig voorschrijven in 2010 en verdere jaren toch niet leiden tot de geraamde besparing op het geneesmiddelenkader van €127 mln en de verwachting dus onverhoopt niet wordt waargemaakt, ben ik alsnog genoodzaakt om mogelijk al vanaf 2010 binnen het huisartsenkader maatregelen te treffen. Mochten de resultaten slechts gedeeltelijk worden behaald, dan betekent dit uiteraard dat slechts het verschil tussen de door mij gewenste opbrengst van €127 min en de wel gerealiseerde opbrengsten door het doelmatig voorschrijven bij aanvullende maatregelen worden betrokken. Ik ga er gezien uw toezeggingen niet vanuit dat dit zal gebeuren.’

POH en M&I tarieven
‘Met betrekking tot de POH-gelden constateer ik enige misverstanden. Het is niet mijn bedoeling de huisartsen die zich niet hebben aangesloten bij ketens, maar weleen POH-er in dienst hebben, finaneel te duperen. Ik zie juist meer financiele mogelijkheden voor de POH-er dan nu het geval is waarmee de nieuwe regeling daarom meer mogelijkheden biedt om de POH-er in dienst te houden, ook indien de huisarts niet start met de keten-DBCs.

Via de 14 codes van de module Modernisering & Innovatie kunnen huisartsen namelijk – afhankelijk van hun deelname via de ketens per 2010- met verzekeraars lokaal afspraken maken over hun POH-er. Dit betekent dat huisartsen en verzekeraars lokaal geheel worden vrijgelaten de POH-er te bekostigen via de ketens dan wel via de module M&I, afhankelijk van de wijze waarop de huisarts de POH’er in de prak1ijk wil inzetten. In de begroting zullen dit communicerende vaten zijn, waarmee ik op basis van gesprekken met u, verwacht dat uiteindelijk 75% van de POH-gelden via de ketens zullen worden gecontracteerd. Dit percentage staat dus niet vast. Indien veld partijen tot een andere verdeling van de POH-gelden komen, staat dat hen vrij. Dit betekent dat als verzekeraars en huisartsen de POH bijvoorbeeld vooral voor ouderenzorg in willen zetten en niet specifiek voor de chronische zorg dan staat dan hen vrij om de POH-er voor 100% via de M&I te bekostigen.

Echter,zoals ik in het begin van mijn brief aangaf heb ik begrip voor uw zorg rondom de contractering van de POH-er doordat de implementatietijd erg kort wordt. Ik zal daarom de NZa in de aanwijzing vragen een budgettair neutrale overgangsregeling te treffen tot 1 juli 2010 voor de POH.

Ten aanzien van de M&I gelden verwacht ik dat verzekeraars de voorgestelde omzetting van de 13 codes naar de 14 codes tijdig mee zullen nemen in de contracten die zij met de huisartsen gaan afsluiten. Ik zal verzekeraars deze week een brief sturen waarin ik hen verzoek voor zowel de POH als de M&I gelden passende afspraken te maken, waarbij huisartsen die goede zorg leveren er in de nieuwe situatie voor wat betreft de POH en M&I niet op achteruit gaan.’

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen