Huisartsenpost: plaag of zegen?
ArrayOnderzoek naar het imago van Huisartsenpost HOV
Dit proefschrift beschrijft het onderzoek dat is uitgevoerd naar het imago van Huisartsenpost HOV in de regio Noord-Brabant Noordoost. Huisartsenpost HOV ontvangt signalen dat het beeld dat veel mensen hebben bij de huisartsenposten niet overeenkomt met het gewenste imago en is benieuwd in hoeverre dit geldt voor het gehele werkgebied.
Ten behoeve van het onderzoek zijn 2.200 vragenlijsten verspreid onder patienten van huisartsen aangesloten bij HOV. Hiervan zijn er 343 terug ontvangen (15,6 %). De resultaten laten zien dat de persoonlijke interactie tussen medewerkers en de patient de grootste invloed op het imago heeft. Daarnaast speelt ook de werkwijze een grote rol. Hierbij gaat het om de procedure bij het contact opnemen met het huisartsenpost en de feitelijke afhandeling van de zorgvraag. Anders dan verwacht zijn geen significante verschillen aangetoond in het imago bij patienten die enkel telefonisch contact hebben gehad en patienten de post bezocht hebben of thuis een visite hebben ontvangen door een arts. De telefonische bereikbaarheid is een factor waar door de patienten het meeste belang aan wordt gehecht. In het algemeen is het imago, uitgedrukt op een 5-puntschaal, met een 3,6 gematigd positief te noemen. Analyse van individuele respons laat zien dat er zowel positieve als negatieve uitschieters zijn, waarbij opvalt dat een negatieve ervaring over een langere periode nog genoemd wordt als reden voor een negatiever imago. Een positief imago wordt vooral verklaard door een positieve persoonlijke omgang. Bij respondenten met een negatief imago, ligt de oorzaak vaak in een negatieve behandeling of foute diagnose. Opvallend is dat het vastgestelde imago consistent is binnen verschillende subgroepen in de populatie. Een belangrijk aandachtspunt komt naar voren op het gebied van informatievoorziening. Tegen de lijn van voorgaande onderzoeken in, geven patienten zelf aan goed op de hoogte te zijn van de werkwijze en doel van de huisartsenpost. Dit terwijl tevens aangegeven wordt dat de informatievoorziening laag is. Betere informatie kan zorgen voor een duidelijkere verwachting en meer reeel referentiepunt. Hierdoor zullen afwijkingen van deze verwachting of referentiepunt in negatieve richting, minder impact hebben. Het algehele imago zal als gevolg hiervan kunnen verbeteren.
Cuypers M. Huisartsenpost: plaag of zegen? Onderzoek naar het imago van Huisartsenpost HOV. Tilburg: Universiteit Tilburg; 2009.
Lees hier het hele proefschrift
One thought on "Huisartsenpost: plaag of zegen?"
Comments are closed.
Is het wetenschappelijk verantwoord om op grond van 15 % respons iets echt zinnigs te melden? Die 15 % zijn m.i. nimmer representatief voor de gehele populatie!