Cliënt tevreden over huishoudelijke hulp
ArrayMensen die thuiszorg krijgen, zijn tevreden over de huishoudelijke hulp. De meeste hulpen maken goed schoon, zijn hulpvaardig en beleefd.Afspraken met de zorgorganisatie over het beheer van de sleutel en de inspraak over wie de hulp geeft, kunnen beter. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) op verzoek van het ministerie van VWS.
Ervaringen
Clienten geven de huishoudelijke hulp die zij krijgen gemiddeld een 8,3. Het meest tevreden zijn ze over de beleefdheid van de hulp, dat deze zich niet ongevraagd bemoeit met privézaken en hulpvaardig is door bijvoorbeeld iets extra’s te doen.
Er zijn ook clienten die de zorgaanbieder een onvoldoende geven. 10% van de clienten zou de thuiszorgorganisatie waarschijnlijk of beslist niet aanbevelen bij vrienden of familie.
Praktische verbeterpunten
De clienten vinden dat sommige praktische zaken beter kunnen, bijvoorbeeld hoe de zorgaanbieder omgaat met de voordeursleutel. Clienten willen ook graag meebeslissen van welke persoon zij hulp bij het huishouden krijgen. En ze willen dat er in overleg schriftelijke werkafspraken worden gemaakt.
- NIVEL Het NIVEL is het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg.
- Thuiszorg VWS noemt thuiszorg: zorg zonder verblijf. Deze zorg is voor mensen die thuis verzorging of verpleging nodig hebben of hulp bij de huishouding. Het doel van zorg zonder verblijf is de client te ondersteunen bij zijn zelfstandigheid.
- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zorgt ervoor dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen.
Bron: VWS