OPG wordt Mediq: Apotheken met schappen en winkelmandjes
ArrayOPG, de grootste uitbater van apotheken in Nederland, verandert per april zijn naam in Mediq. Dat maakte bestuursvoorzitter Marc van Gelder woensdag bekend in een mondelinge toelichting op de jaar- en kwartaalcijfers. De naam van OPG verdwijnt niet helemaal. De groothandelsactiviteiten blijven onder ’OPG Groothandel’ opereren. “Daar zit een emotionele waarde aan voor apothekers en zelfstandige klanten die zaken doen met de groothandel van OPGâ€, aldus Van Gelder.Op dit moment heeft OPG een veelvoud aan merken, die zowel extern als intern verwarrend werken, zo stelt de topman. OPG was al bezig om zijn keten van apotheken om te vormen tot Mediq-filialen. Tot nu toe zijn in Nederland van de 231 al ruim 190 apotheken omgebouwd.
De apotheekformule heeft wel wat weg van een supermarkt. Klanten kunnen zelfzorg-medicijnen zelf pakken. De vestigingen beginnen steeds meer op echte winkels te lijken, waarbij de klant centraal staat. Mediq Apotheek is dan geen winkel, toch zijn er behalve de schappen en de winkelmandjes ook andere zaken die klanten daar mogelijk wel aan doen denken. OPG Groep telt 225 eigen apotheken en levert daarnaast aan circa 250 zelfstandige apothekers. Net als sommige supermarkten geeft de nieuwe formule duidelijke garanties aan de klant. De acht ‘zekerheden’ staan duidelijk op de pui omschreven. Zo mogen patienten erop vertrouwen dat de apotheek indien nodig of gewenst medicijnen thuis of op het werk bezorgt. Klanten met herhaalmedicatie komen in aanmerking voor een persoonlijke zorgpas en hebben daarmee 24 uur per dag, zeven dagen per week toegang tot de kluisjes bij de ingang van het pand. Mediq maakt in de omgebouwde apotheken gebruik van narrow casting. “Daarmee geven we objectieve informatie, uiteenlopend van nieuws over ziektebeelden tot seizoensinformatie over bijvoorbeeld teken of hooikoorts. Apothekers kunnen ook lokale gegevens op de schermen (laten) plaatsen, bijvoorbeeld over een gezamenlijke informatie-avond met de huisartsâ€, vertelt Jansen, hoofd Marketing van Mediq