NtvG: Innovatie moet bereikbaarheid huisarts verbeteren
ArrayMet behulp van innovatieve technologie kan de bereikbaarheid van de huisarts flink worden verbeterd. Herhaalrecepten kunnen via e-mail of internet worden besteld. Op de website van de arts moeten patienten zelf antwoord kunnen vinden op de meest gestelde vragen over gezondheid, en uitslagen van onderzoeken kunnen per e-mail aan de patient worden doorgegeven in plaats van telefonisch door de arts. Dat zegt prof.dr. W.J.H.M. van den Bosch, zelf huisarts en verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Radboud in Nijmegen, in een commentaar in dit Tijdschrift. Aanleiding is een vandaag gepubliceerd rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF). Uit dat rapport blijkt dat huisartsen vaak onbereikbaar zijn, zowel voor spoedeisende oproepen als voor het maken van afspraken, herhaalrecepten en opvragen van uitslagen.
Het IGZ-onderzoek volgens Van den Bosch zien dat huisartsen in staat zijn te anticiperen op drukke tijden zoals de maandagochtend door het inzetten van meer personeel. Op die ochtend blijken praktijken over het algemeen het best bereikbaar.
Van den Bosch: ‘Men denkt vaak dat de oplossing voor de problemen met de telefonische bereikbaarheid meer techniek is, meer lijnen, meer voorsorteermenu’s en afspraken via internet. Maar ook deze oplossingen hebben beperkingen. Bereikbaarheid is meer gebaat bij mankracht dan bij meer lijnen. Zonder de praktijkassistente aan de telefoon te belasten via internet, email, via een aparte receptenlijn of via de apotheek. Telefoontjes van patienten over uitslagen kunnen vervangen worden door communicatie via een beveiligde e-mailverbinding. Patienten zouden de mogelijkheid moeten hebben om op de praktijksite te zoeken naar antwoorden van hun eigen huisarts in de top 50 van meest gestelde vragen.’
Tot slot merkt Van den Bosch op dat er grote behoefte is aan onderzoek om de meerwaarde van deze procedures vast te kunnen stellen, maar deels is het bereikbaarheidsprobleem net als de files niet helemaal oplosbaar.
Links:
– Commentaar Van den Bosch (online voorpublicatie) (pdf)
– Nieuwsbericht ‘Telefonische bereikbaarheid huisartsen ondermaats’ (online voorpublicatie) (pdf)
– Persbericht IGZ (10.09.08)
– Rapport IGZ (pdf)
Bron: NTvG
One thought on "NtvG: Innovatie moet bereikbaarheid huisarts verbeteren"
Comments are closed.
[…] Met behulp van innovatieve technologie kan de bereikbaarheid van de huisarts flink worden verbeterd. Herhaalrecepten kunnen via e-mail of internet worden besteld. Op de website van de arts moeten patiënten zelf antwoord kunnen vinden op de meest gestelde vragen over gezondheid, en uitslagen van onderzoeken kunnen per e-mail aan de patiënt worden doorgegeven in plaats van telefonisch door de arts. Dat zegt prof.dr. W.J.H.M. van den Bosch, zelf huisarts en verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Radboud in Nijmegen, in een commentaar in dit Tijdschrift. Aanleiding is een vandaag gepubliceerd rapport van de I [From NtvG: Innovatie moet bereikbaarheid huisarts verbeteren | Medicalfacts.nl] […]