Klachten door nieuw medicijnbeleid

Array

Nogal wat mensen ondervinden hinder van het feit dat zorgverzekeraars alleen nog goedkope varianten van medicijnen vergoeden. Klachten over allergische reacties, problemen met slikken en andere bijwerkingen zijn legio. Vooral de informatie over de verandering van het geneesmiddel schiet tekort. De Nationale Patienten/Consumentenfederatie (NPCF) liet 1700 mensen een vragenlijst invullen waaruit dit valt af te leiden.


Een aantal zorgverzekeraars vergoedt sinds 1 juli alleen nog de goedkoopste varianten van veelgebruikte medicijnen. Dit heet het preferentiebeleid.

De aanpak zou 300 tot 350 miljoen euro besparen, wat de consument al volgend jaar moet terugzien in de premie ziektekosten.

De patientenorganisatie geeft aan dat de resultaten uit het onderzoek niet representatief zijn, maar noemt die wel ‘veelzeggend’. Woordvoerder Laurian Zwart: ,,Twee van de drie deelnemers geven aan dat ze al eerder werden geconfronteerd met wisseling naar andere merken medicijnen. Maar toen was dat vaak op initiatief van de apotheker die daardoor een korting of een bonus opstreek. De apothekers die nu klagen huilen dus krokodillentranen.”

De NPCF is in principe voorstander van het preferentiebeleid omdat dit de zorgpremies ten goede komt.

Zwart: ,,Als je patienten vraagt of ze een goedkoper medicijn accepteren als dat hetzelfde werkt, zegt zeventig procent volmondig ja. Het gaat er ook beslist niet om dat goedkoop per definitie slechter is. Alleen: van degenen die nu een ander middel krijgen heeft 46 procent klachten over bijwerkingen of reacties. Ze vinden ook dat ze slecht geïnformeerd zijn door apotheek of zorgverzekeraar. Verandering van doosjes, doseringen en zelfs kleuren van pillen kan verwarring zaaien. We raden daarom iedereen die ontevreden is over de verandering aan om het gesprek aan te gaan met arts of apotheker.”

De huisarts kan op grond van medische noodzaak altijd besluiten het duurdere originele medicijn – het ‘specialité’ in doktersjargon – voor te schrijven. Dit wordt dan gewoon vergoed.

Meldpunt Consument en de Zorg, tel. 030 2916777 ma t/m vrij 10-16u, of [email protected]


Bron: BN de Stem

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen