Apothekers stellen te weinig vragen
ArrayApothekers stellen te weinig vragen en geven daardoor soms foute producten mee. Dat concludeert Test-Aankoop, nadat een medewerkster van de consumentenorganisatie anoniem 101 Belgische apotheken heeft bezocht.
In elke apotheek werd gevraagd naar een middeltje tegen diarree voor het dochtertje van de onderzoekster. "De vragen die dan zeker moeten gesteld worden, zijn: Hoe oud is het kind? Heeft het al lang diarree? Heeft het koorts? Moet het overgeven?", luidt het bij Test-Aankoop.
Foute medicatie
"Dertig procent van de apothekers stelde echter maar één vraag. Vaak ging het dan over de leeftijd van het kind. In totaal vroeg amper 27 procent of het kind koorts had en maar 24 procent wou weten of het moest overgeven. Dat zijn toch wel belangrijke vragen, want zo kom je te weten of het kind veel vocht verliest en kans maakt om te dehydrateren." Ook de vraag of er al andere medicatie was genomen, werd amper gesteld. In één apotheek werd zelfs geen enkele vraag gesteld.
Uit onwetendheid worden dan ook foute of te weinig producten meegegeven, zegt de consumentenorganisatie. Zo gaf maar 30 procent van de apothekers ook een product mee tegen dehydratatie. Iets wat nodig was, want "de baby moest wel degelijk overgeven".
Doorverwijzing
Doorverwijzen naar een arts is iets wat volgens Test-Aankoop ook te weinig gebeurt. "Minder dan één op de drie raadde ons aan naar de dokter te gaan, mocht het niet snel opgelost zijn."
Dirk Broeckx, hoofd van de Algemeen Pharmaceutische Bond (APB), relativeert het onderzoek. "Vaak kunnen apothekers uit de vraag van hun klant al veel informatie halen. Het is dus niet omdat ze een bepaalde vraag niet stellen, dat ze niet weten waarover het gaat.