Apothekers stellen te weinig vragen

Array

Apothekers stellen te weinig vragen en geven daardoor soms foute producten mee. Dat concludeert Test-Aankoop, nadat een medewerkster van de consumentenorganisatie anoniem 101 Belgische apotheken heeft bezocht.
In elke apotheek werd gevraagd naar een middeltje tegen diarree voor het dochtertje van de onderzoekster. "De vragen die dan zeker moeten gesteld worden, zijn: Hoe oud is het kind? Heeft het al lang diarree? Heeft het koorts? Moet het overgeven?", luidt het bij Test-Aankoop.

Foute medicatie
"Dertig procent van de apothekers stelde echter maar één vraag. Vaak ging het dan over de leeftijd van het kind. In totaal vroeg amper 27 procent of het kind koorts had en maar 24 procent wou weten of het moest overgeven. Dat zijn toch wel belangrijke vragen, want zo kom je te weten of het kind veel vocht verliest en kans maakt om te dehydrateren." Ook de vraag of er al andere medicatie was genomen, werd amper gesteld. In één apotheek werd zelfs geen enkele vraag gesteld.

Uit onwetendheid worden dan ook foute of te weinig producten meegegeven, zegt de consumentenorganisatie. Zo gaf maar 30 procent van de apothekers ook een product mee tegen dehydratatie. Iets wat nodig was, want "de baby moest wel degelijk overgeven".

Doorverwijzing

Doorverwijzen naar een arts is iets wat volgens Test-Aankoop ook te weinig gebeurt. "Minder dan één op de drie raadde ons aan naar de dokter te gaan, mocht het niet snel opgelost zijn."

Dirk Broeckx, hoofd van de Algemeen Pharmaceutische Bond (APB), relativeert het onderzoek. "Vaak kunnen apothekers uit de vraag van hun klant al veel informatie halen. Het is dus niet omdat ze een bepaalde vraag niet stellen, dat ze niet weten waarover het gaat.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen