Intomart: Nederlanders zeer tevreden over huisarts
ArrayHuisartsen krijgen van hun patiënten gemiddeld een 8-.
Onderzoeksbureau Intomart GfK uit Hilversum heeft de afgelopen maanden 70.000 Nederlanders ondervraagd naar de tevredenheid met hun huisarts. Uit het onderzoek blijkt dat patiënten de huisarts beter beoordelen, naarmate ze vaker contact hebben met de zorgverlener. Ouderen, lager opgeleiden, gepensioneerden, arbeidsongeschikten, mensen met een beneden modaal inkomen en chronisch zieken, waarderen de huisarts het hoogst. Studenten geven relatief gezien de laagste beoordeling; echter nog altijd een ruime 7.
Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders de afgelopen twee jaar één tot drie keer een bezoek bracht aan de huisarts. Een op de zeven Nederlanders heeft afgelopen twee jaar geen bezoek aan de huisarts gebracht. Arbeidsongeschikten, werklozen en gepensioneerden bezoeken hun huisarts vaker; agrariërs en mensen met een gereformeerde geloofsovertuiging juist duidelijk minder vaak.
Tevredenheid hoger bij vrouwen, ouderen en lager opgeleiden
De resultaten geven aan dat vrouwen, gemiddeld genomen, positiever zijn over de huisartsen dan mannen. Tegelijkertijd concluderen de onderzoekers, dat de tevredenheid ook een behoorlijke leeftijdsgradiënt kent, hoe ouder hoe meer tevreden. Datzelfde doet zich voor met het opleidingsniveau, maar dan omgekeerd: hoe hoger opgeleid hoe kritischer.
Goede beoordeling past bij hechte band patiënt-zorgverleners
Mensen die vaker gebruik maken van de zorg, zijn hierover ook vaker tevreden. Chronische zieken zijn gemiddeld genomen meer tevreden over de huisarts dan anderen (7,8 versus 7,7), al zijn er wel duidelijke verschillen als naar het type aandoeningen wordt gekeken. Vooral mensen met een relatief zware aandoening (beroerte, diabetes, etc.) oordelen duidelijk positiever. Het verband tussen type aandoening en de beoordeling van de zorgverlener wordt waarschijnlijk ook beïnvloed door leeftijd.
Invloed geloofsovertuiging op zorgervaring
De onderzoekers hebben ook gekeken naar de invloed van het geloof op de beleving van de zorg in Nederland. Allochtonen (westers of niet-westers) maken net zoveel gebruik van de zorg als autochtonen; er zijn amper verschillen in de mate waarin beide groepen Nederlanders gebruik maken van tandarts, huisarts of fysiotherapeut. Niet-westerse allochtonen zijn minder tevreden over hun huisarts dan autochtonen en westerse allochtonen. Verder blijkt dat moslims (7,3) duidelijker minder te spreken zijn over hun huisarts dan katholieken, protestanten of gereformeerden (7,6-7,8). Als reden geeft het onderzoeksbureau aan dat waarschijnlijk de communicatie tussen zorgverleners en allochtonen iets moeizamer gaat, waardoor de laatste groep net wat minder enthousiast oordeelt dan autochtone Nederlanders.
Geen verband regio en tevredenheid
Anders dan wellicht zou worden verwacht kunnen er geen duidelijke verschillen worden aangewezen tussen de regio waar de Nederlander woont en zijn tevredenheid over de zorgverlener. Noch naar provincies, noch naar mate van stedelijkheid.