Kwaliteit huisartsenposten aanzienlijk verbeterd

Array

Spoedoproepen zorgelijk

De kwaliteit van de Nederlandse huisartsenposten is aanzienlijk verbeterd. Echter de telefonische bereikbaarheid van de posten buiten kantooruren en dan met name de beantwoording van spoedoproepen is bij enkele posten zorgelijk.

Dit concludeert de Inspectie van de Gezondheidzorg in het vandaag uitgekomen rapport naar de zorgverlening, spreiding en toegankelijkheid van de huisartsenposten in Nederland. Het rapport Kwaliteit huisartsenposten verbeterd sinds 2003 is een vervolg op een onderzoek in 2003, waaruit bleek dat veel posten veelal niet voldeden aan de voorwaarden voor verantwoorde zorg.
Volgens de inspectie zijn de in 2003 gevonden kinderziekten van de huisartsenposten nu grotendeels overwonnen. De Vereniging Huisartsenposten Nederland (VHN) werkt aan kwaliteitseisen en certificering, waarbij zij de veldnormen bijvoorbeeld op het gebied van infectiepreventie en apotheekvoorziening nog moeten ontwikkelen.

Uit het onderzoek van de inspectie blijkt verder dat de telefonische bereikbaarheid over de hele linie wel is verbeterd, maar het aantal keren dat de telefoon buiten kantooruren helemaal niet beantwoord werd, fors is gestegen. Vier procent van de spoedoproepen werden niet door een persoon beantwoord; dit speelde bij negen huisartsenposten. De inspectie vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling.

Verder vindt de inspectie dat er nog onvoldoende garantie is voor een goed inhoudelijk verloop van het triageproces. Zo blijkt uit het onderzoek dat snelle telefonische beoordeling van levensbedreigende zorgvragen door de triagist wel vaker volgens protocollen worden afgehandeld en de huisarts bij de meeste posten ook binnen één uur voor autorisatie van de triage-adviezen zorgt. Maar het ontbreekt nog aan duidelijke opleidings- en vakbekwaamheidseisen waaraan een triagist moet voldoen.

De inspectie zal de enkele huisartsenposten die op een paar gebieden achterblijven bezoeken en aansporen tot verbeteracties. Zo nodig zal de inspectie dwingend optreden als eerder aanbevolen maatregelen niet zijn opgevolgd.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen