Raad voor de Volksgezondheid en Zorg maakt zich sterk voor reclame
ArrayDe Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) heeft 11 april aangegeven dat ze de reactie van de Tweede Kamer op reclamemakende ziekenhuizen paniekerig vindt. De oplossing, het onder toezicht plaatsen van reclame, van de Tweede Kamer wordt als niet consistent beschouwd met eerdere beslissingen. In haar advies lijkt de RVZ haast weblog CF. te hebben gelezen. Gelijkwaardig aan de conclusie beroept de RVZ zich op de aanwezige publicatie van kwaliteitsgegevens en de mogelijkheden van bestaande instanties als de Reclame Code Commissie.De RVZ is van mening dat de zorgverleners zich aan ‘passende boodschappen’ moeten houden. Ten eerste is er het doel dat de patient zijn keuzes kan blijven maken op basis van objectieve informatie. Ten tweede moeten de zorginstellingen wel de ruimte krijgen zich te profileren en hun dienstverlening onder de aandacht te brengen. Tenslotte wijst de RVZ ook op de richtlijn voor reclame-uitingen van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Geneeskunst (KNMG).
Met haar reactie maakt de RVZ zich dus sterk voor het voeren van reclame door ziekenhuizen. Vandaag werd haar mening ook gepubliceerd op de overheidssite SnellerBeter.nl.