Online gezondheidsspel, een proefballon of een idee met mogelijkheden?

Array

Raph Koster filosofeert over een massive multiplayer online role-playing games (MMORPG) voor de gezondheidszorg:
“Picture an MMORPG just like the ones today, but everywhere you see combat, replace it with healing. A six-man encounter would be a surgical operation that required teamwork. Soloing would be a brilliant doctor doing drive-by diagnostics. Raids would be massive experimental treatments. Rather than spawning mobs, spawn ill people. Instead of weapons, have medicines. Instead of managing aggro, manage fever. Instead of armors, we have disinfectants.”

Voor de spelcomputer Nintendo DS valt al het spel ‘Under the Knife‘ te verkrijgen, waarin je een chirurg bent die operaties moet uitvoeren. Een paar jaar terug wist ik al een spel op de kop te tikken, waarbij je volgens een soort SimCity-idee een ziekenhuis moest managen. Leuk en mogelijk? Het idee van Koster is leuk en kan best mogelijkheden bieden. Ten eerste is het natuurlijk aanlokkelijk om een spel te ontwikkelen waarbij niet het ‘doden’ van je tegenstanders centraal staat, maar juist het ‘beter maken’. Tussen alle gewelddadige computerspellen zou dit een leuke toevoeging kunnen zijn. Daarnaast kan het spel zelfs mensen inspireren voor een vak in de gezondheidszorg. Immers als het zo leuk is om te spelen en gezamenlijk mensen te ‘redden’, waarom dan niet in de echte wereld. Met een dreigend tekort aan medewerkers in de gezondheidszorg, zou dit wel eens de manier kunnen zijn voor een arbeidsmarktcampagne. Tenslotte zou het spel ook van educatieve waarde kunnen zijn. Het spel kan medische studenten of reeds werkende medici helpen bij het oefenen van bepaalde handelingen in teamverband. Hiermee wordt het een soort simulatiespel.

Natuurlijk, het zijn allemaal maar gedachten. Gezien momenteel het aantal commentaren (68) en trackbacks (33) op de posting van Raph Koster lijkt z’n idee misschien helemaal zo gek nog niet.

Recente artikelen