Massaal online vergelijken en switchen van zorgverzekeraar

Array

De consumenten vergelijkt de laatste weken massaal op internet de verschillende zorgverzekeringen. Eind december berichtte Kiesbeter.nl al dat sinds de publicatie van de zorgverzekering (6 december 2005) al meer dan 800.000 bezoekers de weg naar de site hadden gevonden. Gisteren publiceerde vergelijkingssite Kieskeurig.nl de resultaten van een enquête, waarbij 85% van de respondenten aangaf de zorgverzekeraars met elkaar te gaan vergelijken.Het vergelijken heeft er inmiddels toegeleid dat nu al één op de tien Nederlanders is geswitcht van zorgverzekeraar (enquête van TNS NIPO). Volgens de enquête van TNS NIPO denkt zo’n 24 procent van de Nederlanders nog na. De enquête van Kieskeurig.nl levert de uitkomst dat zelfs 49% van de respondenten denkt te gaan veranderen van zorgverzekeraar.
Het internet vormt een belangrijke bron in dit keuzeproces. Volgens internetbureau DotWise vindt de consumenten massaal zijn weg naar het internet. In deze zoektocht vindt de consument voorlopig nog hinder van een aantal problemen:

  • niet kunnen inloggen en/of trage sites als gevolg van het grote aantal bezoekers
  • de hoeveelheid basiskennis die men van de bezoeker verwacht
  • de verzekeringspolissen die als uitgangspunt worden genomen i.p.v. de wensen van de sitebezoeker
  • de tijd die men kwijt is om een goede vergelijking te maken

Reden voor overstappenHet onderzoek van TNS-NIPO geeft aan dat de meeste mensen (39%) overstappen vanwege lagere kosten van de verzekering. De hoogte van de premie vormt daarmee de belangrijkste reden. Twee op de tien Nederlanders wisselden van zorgverzekeraar vanwege betere aanvullende verzekeringen. 16% geeft aan dat ze kozen voor een nieuwe zorgverzekering vanwege betere zorg.Toch lijkt niet iedereen op prijs de keuze te bepalen. Uit het onderzoek van Kieskeurig.nl bleek dat 67% van de respondenten denkt dat er veel verschil zit tussen de voorwaarden van de verschillende aanbieders. Iets meer dan helft (53%) ziet het verschil in de prijs.Ook het collectief aanbod via de werkgever wordt als belangrijke reden voor een overstap genoemd. 21% van de respondenten uit onderzoek van TNS-NIPO vindt het collectief aanbod belangrijk.Nog geen grote winnaar
Uit het onderzoek van TNS-NIPO blijkt nog geen grote overwinnaar tussen de zorgverzekeraars te zijn. De consument heeft ook nog tot 1 maart de tijd om van zorgverzekeraar te wisselen.

Recente artikelen