De farmaceutische industrie en weblogs

Array

Het tijdschrift Emerce besteedt in haar 53e nummer aandacht aan de gezondheidssites van farmaceutische bedrijven. Geconcludeerd wordt dat regelmatig ‘informatieve websites’ over gezondheidszorg opgezet zijn door geneesmiddelen fabrikanten. De farmaceutische industrie mag geen publieksreclame maken voor producten en grijpt daarom naar het middel van voorlichtende internetsites. Het onderhoudende artikel van Emerce-redacteur Jorge Groen gaat in op de scheidslijn van deze sluikreclame. Jeremy Smith van Health Action International (‘waakhond’ voor consumentenmarketing door producenten van geneesmiddelen) vertelt bijvoorbeeld in het artikel dat de grenzen van het toelaatbare worden afgetast. Hij geeft aan dat op Cholesterol.nl te veel aandacht wordt besteed aan cholesterolverlagende medicijn Lipitor.KeurmerkEr zijn meerdere keurmerken voor medische sites. TNO heeft het QMIC-keurmerk geintroduceerd. Dit Quality for Medical Information and Communication-keurmerk wordt alleen toebedeeld aan sites die medische informatie betrouwbaar presenteren. Naast dit keurmerk zijn er ook de zogenaamde regels van de Health On the Net Foundation. Zij hebben acht gedragsregels voor medische internetsites.WeblogsDe geneesmiddelenfabrikanten werken tegenwoordig ook met weblogs. Al eerder was GlaxoSmithKline begonnen met een weblog. Uit het artikel valt op te maken, dat ook de andere grote partijen geinteresseerd zijn in weblogs. Pfizer, Johnson & Johnsen en GlaxoSmithKline willen met geavanceerde software van Netrank proberen inzicht te krijgen in discussies over medicijnen op forums, websites en weblogs. Al eerder berichtte Planet.nl hier naar aanleiding van een artikel in the Financial Times hierover. Ook Marco Derksen (Marketingfacts.nl en Upstream) besteedt vandaag aandacht aan deze ontwikkeling.Op de eerste zorglogbijeenkomst zal ook ingegaan worden op wat weblogs kunnen betekenen voor de farmaceutische industrie.
Logische ontwikkelingHet is een logische ontwikkeling dat de farmaceutische industrie de ontwikkelingen op het web volgt en er in deelt neemt. Niet alleen het volgen van de blogosfeer is handig voor de industrie, ook bleek uit recent onderzoek in opdracht van het College van Zorgverzekeringen dat gerichte internetvoorlichting die toegesneden is op de persoonlijke situatie van de patiënt, veel meer effect heeft op het medicijngebruik dan algemene informatiebrieven. Daarnaast zoeken steeds meer mensen gezondheidsinformatie op het internet. In Amerika is acht op de tien internetgebruikers al op zoek naar gezondheidsinformatie. De Raad voor de Volksgezondheid concludeerde dit jaar dat in 2004 33% van de mensen eerst het internet raadpleegt alvorens naar de dokter te gaan.
Voorlopig bestelt nog slechts 1% van de internetgebruikers z’n receptgeneesmiddelen online, maar dit kan natuurlijk ook gaan veranderen.[tag:weblogs] [tag:farmacie] [tag:reclame] [tag:gezondheidsvoorlichting] 

Recente artikelen