Medisch Centrum Haaglanden gaat adverteren
ArrayOp het congres ‘Marketing & communicatie in de gezondheidszorg‘ verwachtten de aanwezigen dat het nog niet zo’n vaart zou lopen. Ook in de commentaren op de verschillende weblogs was er nog geen verwachting te lezen dat ‘echte marketing’ zich in de gezondheidszorg zou gaan voordoen. In Amerika kennen we al de billboards van ziekenhuizen, maar laten we er alvast maar aanwennen, want Medisch Centrum Haaglanden gaat adverteren.Het ziekenhuis in Den Haag en Leidschendam is een minicampagne gestart waarin men patienten wil werven voor staar-, heup- en knie-operaties. De campagne moet duidelijk maken dat patienten ‘goed en snel’ terecht kunnen bij het ziekenhuis.De intensieve minicampagne omvat:
- advertentie in het maandblad Plus
- slogans op trams in Den Haag
- spotjes op de regionale televisie
- sportjes op de regionale radio
- posters in de stad Den Haag
- een speciale internetsite: www.goedensnel.nl
Het hoofd Communicatie Jan Willem Bloemen vindt het karakter van de campagne niet zo intensief. In Medisch Contact zegt hij: " ‘We pakken de zaak niet massaal aan, de campagne heeft een beperkte duur, we presenteren ook geen telefoonnummer, maar alleen een website." Om ook daadwerkelijk ‘goed en snel’ te kunnen zijn heeft het Medisch Centrum Haaglanden contracten gesloten met alle zorgverzekeraars. Daarnaast zijn er afspraken met het lokale verpleeghuis, zodat de patienten kunnen revalideren. Patienten van andere ziekenhuizen (met een langere wachtlijst) kunnen ook behandeld worden in het Medisch Centrum Haaglanden. Bloemen zegt in Medisch Contact: "Dat switchen gebeurt ook nu al en we zullen patiënten die sneller willen worden geholpen, met open armen ontvangen."
De campagne bestaat niet alleen uit advertenties, spotjes en posters. Ook de huisartsen zullen geinformeerd worden. Ook intern is de campagne afgestemd, zodat patienten niet in het ziekenhuis zelf een verkeerde boodschap meekrijgen. Bloemen: "Wij voelen dat er professionele huiver bestaat. Moeten we dit nu wel zo doen, horen we regelmatig in de aanloop naar de campagne. Dus moeten we uitleggen dat we de zaak zorgvuldig aanpakken en dat we patiënten niets aanpraten." (Medisch Contact)
Op de campagne-site wordt naast informatie over de behandeling zelf ook expliciet informatie gegeven over de artsen en de kwaliteit van het ziekenhuis. Ook worden de resultaten van een patienttevredenheidsonderzoek getoond.
Het ziekenhuis in Den Haag en Leidschendam is hiermee het eerste ziekenhuis in Nederland wat op grote schaal een dergelijke campagne doet. Het ziekenhuis heeft al aangegeven bij succes de campagne op een later moment te continueren.(Voor wie in de omstreken van Den Haag en Leidschemdam woont, de redactie van Medicalfacts is geinteresseerd in foto’s van de slogans op de trams en de posters in Den Haag. Foto’s kunnen gemaild worden naar [email protected])(Bron: Medisch Contact (nr. 41), SalesOnline.nl)[tag:haaglanden] [tag:adverteren] [tag:campagne]
One thought on "Medisch Centrum Haaglanden gaat adverteren"
Comments are closed.
In het AD wordt nader ingegaan op de campagne. Het hoofd Communicatie Jan Willem Bloemen geeft aan dat de campagne nu al succesvol lijkt te zijn: "We worden vaker gebeld door patiënten die vragen hoe snel zij hier terecht kunnen."
Ook wuift hij de kritiek weg dat de patienten de campagne via de ziekhuisnota moeten betalen. Bloemen: "Het geld komt gewoon uit ons communicatiebudget. Bovendien: als we tien extra heupoperaties doen, hebben we de campagne al terugverdiend."
NVZ ook enthousiast
Ook de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen is te spreken over de reclamecampagne van het Medisch Centrum Haaglanden. Voorzitter Joan Leemhuis geeft in het AD aan dat hij het belangrijk vindt dat mensen zelf moeten kunnen kiezen waar ze behandeld worden. Hij vindt het dan ook meer dan logisch dat ziekenhuizen reclame gaan maken en stelt: "We zullen dat zeker meer gaan zien."
Hij vindt wel dat op den duur duidelijk moet worden waar de grenzen liggen van de reclame. In het AD zegt hij: "Daar komt de branche wel uit. Niemand zal het in zijn hoofd halen om op trams te adverteren met bijvoorbeeld de eerstehulpafdeling."