Beheerste groei in de zorguitgaven
ArrayDe ontwikkeling van de uitgaven in de zorg blijft beheerst. In totaal gaat er volgend jaar bijna 48 miljard euro naar de zorg, curatieve en AWBZ-zorg samen. Daarmee kan ook volgend jaar meer zorg worden geleverd. Er wordt bovendien 80 miljoen euro extra uitgetrokken voor verpleeghuiszorg, 33 miljoen voor jeugdzorg en 11,5 miljoen om via sport de uitval van risicojongeren tegen te gaan en hun maatschappelijke betrokkenheid te vergroten.
Dit staat in de Begroting 2006 die minister Hoogervorst en staatssecretaris Ross-Van Dorp van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hebben gepresenteerd.
De uitgaven in de zorg groeien tussen 2004 en 2006 met gemiddeld 1,7 procent per jaar. Tussen 1999 en 2003 bedroeg de groei nog gemiddeld 5,1 procent per jaar. Door de beheersing van de groei van de uitgaven zijn de zorglasten voor de burger minder hard gestegen. Als het kabinet geen maatregelen had genomen, was de gemiddelde zorglast voor de burger bijna 550 euro per jaar hoger geweest.
Convenanten met de geneesmiddelenindustrie, met de ziekenhuizen en de AWBZ-instellingen hebben het afgelopen jaar gezorgd voor een rem op de zorguitgaven. Tegelijkertijd hebben de zorginstellingen (ziekenhuizen, verpleeghuizen, etc.) wel meer zorg geleverd. De wachtlijsten en wachttijden in de zorg zijn al sterk afgenomen en deze zullen naar verwachting verder dalen. Nieuwe zorgverzekering
Vanaf 1 januari 2006 treedt de nieuwe Zorgverzekeringswet in werking. Alle Nederlanders zijn dan verplicht verzekerd voor hun ziektekosten via één zorgverzekering. Het onderscheid tussen ziekenfonds en particulier komt daarmee te vervallen. De positie van de cliënt wordt sterker omdat die beter kan kiezen in één transparante verzekeringsmarkt. Tevens moeten verzekeraars iedereen accepteren voor het basispakket. Het nieuwe zorgstelsel zal zorgen voor meer kostenbewustzijn en daarmee voor een betere kostenbeheersing.
De burgers krijgen te maken met de financiële gevolgen van de nieuwe zorgverzekering. Het kabinet komt daarom met compenserende maatregelen in de vorm van een zorgtoeslag en aanvullende fiscale maatregelen. Over het algemeen vallen de gevolgen voor de meeste groepen positief uit. Voor bepaalde groepen zelfs zeer positief, zoals gezinnen met kinderen en chronisch zieken die nu particulier verzekerd zijn. Enkele groepen zullen er enigszins op achteruit gaan, zoals tweeverdieners waarvan de ene partner een ruim inkomen heeft en de ander een kleine baan, waarmee hij of zij ziekenfondsverzekerd is. Verder zijn de inkomensgevolgen sterk afhankelijk van de individuele omstandigheden zodat de spreiding van koopkrachtgevolgen groot is.
Op http://www.denieuwezorgverzekering.nl/ kunnen vanaf dinsdag 20 september 15.15 uur de financiële gevolgen voor diverse groepen worden bekeken. In juli is een landelijke informatiecampagne gestart die wordt voortgezet. Er zal specifieke aandacht zijn voor bepaalde doelgroepen zoals ouderen en zelfstandigen.De AWBZ
In de AWBZ is de hoofddoelstelling de verzekering terug te brengen tot waar hij voor bedoeld was: een wet voor niet op genezing gerichte langdurige zorg. Daarom gaat per 1 januari 2007 het geneeskundige deel van de geestelijke gezondheidszorg over naar de Zorgverzekeringswet. Via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) hevelt het rijk bevoegdheden uit de AWBZ, te beginnen met de huishoudelijke verzorging, over naar gemeenten. Gemeenten worden met de Wmo verantwoordelijk voor samenhangend beleid op gebied van gezondheid, wonen en welzijn.In 2007 zal een nieuw bekostigingssysteem worden ingevoerd voor AWBZ-instellingen. Instellingen krijgen voor cliënten die intensieve zorg nodig hebben straks meer geld dan voor cliënten die met minder zorg toekunnen. Het jaar 2006 wordt gebruikt om een adequate overgang te organiseren. Vooruitlopend op 2007 is voor komend jaar een bedrag van 80 miljoen euro specifiek beschikbaar voor verpleeghuiszorg.Jeugd
Via het project JONG werken departementen samen om de uitval van jongeren te voorkomen. Jeugdzorg biedt hulp als het misgaat. Sinds 1 januari 2005 kunnen ouders en kinderen met opvoed- en opgroeiproblemen bij één loket terecht. Daarmee is de drempel tot de jeugdzorg voor veel ouders en jongeren verlaagd. Staatssecretaris Ross vindt het van groot belang dat de jeugdzorg op tijd en op maat is; lichte zorg als het kan, meteen zware zorg als het moet. In voorkomende gevallen waar de veiligheid van het kind in het geding is, moet tijdig een maatregel tot uithuisplaatsing kunnen worden genomen. Daarvoor wordt vanaf 2006 structureel 33 miljoen euro extra uitgetrokken.Sport
Het kabinet streeft naar een sportieve samenleving waarin mensen meer sporten en bewegen. Op dit moment beweegt 40% van de volwassenen in Nederland te weinig om ziekte en vroegtijdig overlijden te voorkomen. Via de nota ‘Tijd voor sport’ wil het kabinet bereiken dat iedere burger tenminste drie keer per week intensief beweegt of ten minste vijf keer per week matig intensief beweegt of sport.
Daarnaast heeft sport een belangrijke maatschappelijke en intrinsieke waarde, stimuleert het sportief gedrag en respect voor (spel)regels. In het kader van Operatie JONG wordt in 2006 en 2007 11,5 miljoen euro en de jaren daarna structureel 14 miljoen beschikbaar gesteld om de uitval van risicogroepen tegen te gaan en hun maatschappelijke betrokkenheid te vergroten. Topsport wil het kabinet blijven bevorderen, waarbij de rijksoverheid zich zal concentreren op het professionele topsportklimaat. Dat betekent meer aandacht voor talentherkenning en -ontwikkeling, het geven van stipendia aan topsporters en ondersteuning van coaches aan de top.Bron: VWS