Niet gecategoriseerd

Ask Me 3, drie simpele vragen

Array

Onder het motto ‘Partnership for Clear Health Communication’ is het pharmaceutische bedrijf Pfizer in Amerika begonnen met de campagne ‘Ask me 3’. De campagne draait om drie hoofdvragen, die een patient aan zijn zorgverlener altijd dient te vragen:

  1. What is my main problem?
  2. What do I need to do?
  3. Why is it important for me to do this?

De zorgverleners dienen op hun beurt er alles aan te doen dat de patient de antwoorden op deze vragen begrijpt.
Op een duidelijk website zet Pfizer het ‘Ask me 3’ idee uiteen. Uitgangspunt is het bevorderen van duidelijke communicatie in het contact tussen patient en zorgverlener en in het voorlichtingsmateriaal wat patienten krijgen. Uit onderzoek in Amerika is o.a. gebleken dat

  • er door de zorgverlener te snel van wordt uitgegaan dat de patient goed opgeleid is;
  • het voorlichtingsmateriaal geschreven is voor goed opgeleide patienten;
  • dat patienten het lees- en begripsniveau van het materiaal en hetgeen de zorgverlener verteld niet kan volgen;
  • dat patienten helder en begrijpelijke informatie willen.

De site geeft voor patienten, zorgverleners en zorgorganisaties op de site tips om de gezondheidsvoorlichting te verbeteren.

Pfizer noemt het probleem van het niet begrijpen van gezondheidsinformatie Health Literacy. Op een eigen site van Pfizer geven ze meer achtergrondinformatie over dit onderwerp.