Laat je slechthorendheid je niet beperken

Array

Laat je slechthorendheid je niet beperken! Dat is de boodschap van de campagne “Slechthorend. Nou en?!”, die start op donderdag 27 oktober. Op Instagram, Facebook en de website www.slechthorendnouen.nl lees en zie je de verhalen van slechthorende jongeren die ieder hun eigen doel nastreven. Op 12 november is de première van de gelijknamige documentaire en de lancering van het bijbehorende kaartspel “Geroezemoes”.

Hoe gaan jongeren de uitdaging aan om zich niet te laten beperken door slechthorendheid? Op de sociale media-kanalen van SH-Jong en de website van “Slechthorend. Nou en?!” vertellen ze via foto’s, filmpjes en blogs over hun worstelingen, overwinningen en tips & tricks. Door middel van een foto, filmpje of stukje tekst doen zij hun verhaal. Ben je zelf jong en slechthorend? Deel dan ook jouw ambities en tips & tricks op www.slechthorendnouen.nl en maak kans op mooie prijzen.

Campagne “Slechthorend. Nou en?!”

De campagne heeft als doel mensen bewust te maken van de drempels die slechthorenden tegenkomen in het dagelijks leven. De campagne laat zien dat deze drempels geen onoverkomelijke belemmeringen hoeven te zijn. “Slechthorend. Nou en?!” is niet alleen interessant voor slechthorende jongeren, maar ook voor ouders, ambulant begeleiders, leerkrachten, maatschappelijk werkers en andere geïnteresseerden.

Mini-docu & kaartspel

Onderdeel van de campagne is de gelijknamige mini-docu. In “Slechthorend. Nou en?!” (2016) onderzoekt de onlangs afgestudeerde journalist en SH-Jong-voorzitter Stan van Kesteren hoe slechthorende jongeren hun dromen kunnen waarmaken. Door jongeren in verschillende leeftijds- en acceptatiefases op te zoeken, komt hij erachter wat er nodig is voor een succesvol en gelukkig leven als slechthorende. Hij gaat langs bij middelbare scholiere Marie-Laure de Ven (16), student David Aris (21) en ondernemer Bianca van der Horst (35).

“Geroezemoes”

Ook het kaartspel “Geroezemoes” is speciaal ontwikkeld voor deze campagne. Met het spel worden kinderen zich bewust van hun eigen communicatie. Hoe reageer je als iemand die onduidelijk praat niet verstaanbaar is? Kun je uit de context opmaken waar het over gaat? En herken jij het als iemand moe of chagrijnig is? Met het spel kun je op een laagdrempelige manier deze situaties oefenen. Geroezemoes is vanaf 1 november al te koop bij Uitgeverij Pica, waar je het kunt bestellen voor €14,95.

Het kaartspel en de korte documentaire worden officieel gelanceerd op 12 november. Slechthorende jongeren kunnen op die dag de première bijwonen en het kaartspel voor het eerst spelen. Inschrijven kan op HIER.

Voor en door slechthorenden

Hoe kun je ‘empowerment’ beter overbrengen dan met een film die niet alleen voor, maar ook door slechthorende jongeren werd gemaakt? Onder leiding van producent Caroline van Dijk van Direct Yourself, zelf ook slechthorend, deed Stan van Kesteren (26) een flinke dosis ervaring op in scenarioschrijven en interviewen. Film-editor Max Vonk (28) zorgde niet alleen voor de montage, maar kreeg met deze film de kans om zijn ervaring als cameraman uit te breiden. Tenslotte zorgde grafisch vormgever Jesper van Ee (31) voor de vormgeving in de film (ontwerp leader, bumpers en naamtitels).

Onderzoeksproject “Drempels Slechten”

De campagne “Slechthorend. Nou en?!” vloeide voort uit het project “Drempels Slechten”, een onderzoeksproject van Koninklijke Kentalis en SH-Jong. Uit het onderzoek bleek dat er vier drempels zijn voor slechthorende jongeren: communiceren in groepen, onbegrip van anderen, achtergrondlawaai en vermoeidheid door luisterinspanning. Het project “Drempels slechten” werd gefinancierd door: SIAC (Verbindend Vernieuwen), Koninklijke Kentalis en Stichting Hoormij (federatie van NVVS, FOSS en SH-Jong).

Website: www.slechthorendnouen.nl
Facebook.com: Facebook.com/shjong

Instagram: Instagram.com/shjong_/

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen