Langere wachttijd voor VGZ-verzekerden bij MST door beperkte zorginkoop
ArrayVGZ-verzekerden moeten langer wachten bij MST
Medisch Spectrum Twente heeft helaas moeten besluiten om vanaf maandag 24 oktober 2016 de wachttijden voor VGZ-verzekerden* te verlengen vanwege een budgettekort bij VGZ.
Zorgverzekeraars onderhandelen elk jaar met alle Nederlandse ziekenhuizen over de hoeveelheid zorg die zij inkopen voor hun verzekerde klanten. MST heeft met alle verzekeraars voor 2016 een overeenkomst kunnen sluiten, maar constateert dat de zorgvraag van VGZ-verzekerden ook in 2016 groter is dan VGZ heeft ingekocht bij MST.
MST heeft de verzekeraar tijdig op de hoogte gebracht van dit dreigende budgettekort. Na weken van overleg is er geen passende oplossing gekomen die het budgettekort afdoende oplost.
MST is nu genoodzaakt om het nog resterende zorgbudget goed te verdelen over de komende periode om te voorkomen dat ze zorg levert en de hiervoor gemaakte kosten niet krijgt terugbetaald van de verzekeraar.
Voor VGZ-verzekerden gaat dit helaas langere wachttijden bij MST betekenen.
Zorgvraag zonder spoedeisend karakter
De maatregel heeft alleen betrekking op patiënten die zijn verwezen voor zorg zonder spoedeisend karakter. De langere wachttijden gelden niet voor kinderen, zwangere vrouwen en patiënten met een verdenking van een ernstige aandoening of die bij de spoedeisende hulp binnenkomen.
Patiënten die al een afspraak hebben staan, kunnen gewoon terecht bij MST.
MST informeert alle betrokken VGZ-verzekerden persoonlijk en verwijst hen naar de afdeling Zorgadvies en Bemiddeling van VGZ. Zij kunnen samen met de verzekerde bepalen waar ze in 2016 nog wel terecht kunnen voor ziekenhuiszorg, indien de patiënt dat wenst.
MST wil benadrukken dat ze het betreurt om tot deze maatregel te moeten overgaan en VGZ- verzekerden hiervan de gevolgen moeten ondervinden.
Achtergrond
Als gerenommeerd ziekenhuis ontvangt MST in Enschede patiënten vanuit het hele land voor topklinische behandelingen. MST ziet al enkele jaren, zowel van binnen als buiten de regio, een toename van patiënten met steeds complexere en dus duurdere zorgvraag.
Ziekenhuizen en verzekeraars hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om doelmatig om te gaan met beschikbaar gestelde financiële middelen. Dit maakt het soms tot een uitdaging om passende afspraken met elkaar te maken over de hoeveelheid zorg die MST mag leveren voor de klanten van een verzekeraar.
In het specifieke geval van VGZ is MST voor 2016 overeengekomen dat er geen ‘doorleverplicht’ geldt als het toegekende zorgbudget niet toereikend is en dat in die situatie gezamenlijk wordt bekeken hoe om te gaan met een tekort aan budget voor VGZ verzekerden.
In de diverse gesprekken heeft de verzekeraar eveneens de optie aangereikt om patiëntenzorg in overleg met de patiënten door te schuiven naar januari 2017 of hen, als ze niet willen wachten, door te sturen naar de afdeling Zorgadvies en Bemiddeling van VGZ.
MST betreurt het dat VGZ-patiënten in de komende weken en maanden langer moeten wachten op zorg in hun eigen ziekenhuis. Voor 2017 vertrouwt MST er op met VGZ te komen tot een passende afspraak.
Deze maatregel heeft alleen betrekking op patiënten die zijn verwezen voor zorg zonder spoedeisend karakter. De langere wachttijden gelden niet voor kinderen, zwangere vrouwen en patiënten met een verdenking van een ernstige aandoening of die bij de spoedeisende hulp binnenkomen.
Patiënten die al een afspraak hebben staan, kunnen gewoon terecht bij MST.
U kunt de volgende nummers bellen voor Advies & Zorgbemiddeling door VGZ of aan VGZ gelieerde zorgverzekeringen.
In een verklaring op de website zegt VGZ te betreuren dat een aantal verzekerden dit jaar niet meer of pas later terecht kan bij het MST. VGZ zegt dat er voldoende zorg beschikbaar voor patiënten MST, omdat VGZ voldoende zorg heeft ingekocht bij andere zorgaanbieders.
Coöperatie VGZ betreurt het dat een aantal van onze verzekerden dit jaar niet meer of pas later terecht kan bij het Medisch Spectrum Twente. Gelukkig is er voldoende zorg van vergelijkbare kwaliteit in de nabije omgeving beschikbaar. Daarom vragen ze verzekerden te kiezen voor een van de andere ziekenhuizen in de regio. Als ze niet op behandeling bij Medisch Spectrum Twente willen wachten.
Langere wachttijden VGZ verzekerden
Bent u verzekerd bij VGZ of een van de labels van VGZ? Let dan op: de wachttijden zijn voor u mogelijk langer geworden. Deze maatregel heeft alleen betrekking op patiënten die zijn verwezen voor zorg zonder spoedeisend karakter. De langere wachttijden gelden niet voor kinderen, zwangere vrouwen en patiënten met een verdenking van een ernstige aandoening of die bij de spoedeisende hulp binnenkomen.
Patiënten die al een afspraak hebben staan, kunnen gewoon terecht bij MST.
U kunt de volgende nummers bellen voor Advies & Zorgbemiddeling door VGZ of aan VGZ gelieerde zorgverzekeringen.
VGZ-patiënten met vragen worden doorverwezen naar de zorgverzekeraar. Daarvoor is een speciaal telefoonnummer geopend: 088-1311611.
*De maatschappijen IZA, IZZ, Univé, UMC, Bewuzt, Zekur, Promovendum en Zorgzaam zijn onderdeel van VGZ.
Bronnen: MST & VGZ