Grote onbekende in de medicijnvoorlichting vaak verguisd aan de balie
ArrayDag van de Apothekersassistent, dinsdag 27 september 2016
Rol van de apothekersassistent
De vierde dinsdag van september, dit jaar op 27 september, is de Dag van de Apothekersassistent.
De apothekersassistent is het visitekaartje van de apotheek, degene die voorlichting geeft over juist en veilig medicijngebruik en het eerste aanspreekpunt voor vragen, twijfels en zorgen van patiënten. Belangrijk en bevredigend werk, waar de apothekersassistent zich met volle overgave voor inzet.
Rol onder druk
De laatste jaren komt de apothekersassistent aan deze taak steeds minder toe. Want vaak gaat het gesprek aan de balie van de apotheek over heel andere dingen: ‘Wat kost mijn medicijn precies?’ ‘Waarom moet ik betalen voor een voorlichtingsgesprek?’, maar vooral ‘Waarom geven jullie me telkens een ander merk medicijn?’. Begrijpelijke vragen, maar vragen waar niet de apotheek, maar de overheid of de zorgverzekeraar antwoord op moet geven. Vragen, die leiden tot negatieve discussies, boosheid en soms zelfs agressie aan de balie.
Dit is onprettig voor de patiënt en de apothekersassistent, maar ook raakt hierdoor de medicijn-voorlichting in de verdrukking. Een zorgelijke ontwikkeling, vindt beroepsvereniging Optima Farma.
Onwenselijke situatie
Optima Farma vicevoorzitter Trudy van Geffen: ‘Het zijn allemaal begrijpelijke en terechte vragen, die wij in de apotheek zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Maar de materie is lastig uit te leggen, omdat de patiënt denkt dat wij in de apotheek de problemen veroorzaken, het geen niet het geval is. Het is ook erg ondankbaar. Omdat de apothekersassistent deze problemen niet kan oplossen, zijn patiënten vaak teleurgesteld in de antwoorden die wij geven en kijken zij ons er op aan. Bovendien gaat dit alles ten koste van de tijd die de apothekersassistent aan de daadwerkelijke medicijnvoorlichting kan besteden, waardoor ook de waardering van, en het vertrouwen in de apothekersassistent afneemt.
Dat moet anders, want dit staat het goede functioneren van de apothekersassistent in de weg en het belemmert goede voorlichting. Een ontevreden of sceptische patiënt staat nauwelijks meer open voor de voorlichting die we willen en moeten geven over hun medicijnen.
Terwijl dat juist de zaken zijn die er toe doen.
Ter ere van de Dag van de Apothekersassistent: animatievideo over hoe het echt zit.
Om enerzijds antwoord te geven op de meest gestelde vraag over de wisselende merken medicijnen en om anderzijds meer begrip en waardering te vragen voor de rol en het werk van de apothekersassistent heeft Optima Farma een animatievideo gemaakt over het werk wat er allemaal gedaan wordt voordat de patiënt zijn medicijn krijgt uitgereikt.[1]
Dat werk vindt grotendeels achter de schermen plaats en is daarom vaak onzichtbaar, maar is van cruciaal belang voor goede medicijnvoorziening. Uiterst zorgvuldig werk, dat ertoe dient dat de patiënt het juiste medicijn, in de juiste dosering en in de juiste toedieningsvorm ontvangt. Daarnaast wordt gecontroleerd of het medicijn voor de betreffende patiënt wel veilig is, en of het bij eventuele andere medicijnen en bij het ziektebeeld past. Dit alles om ervoor te zorgen dat de patiënt met een gerust gevoel zijn medicijnen kan gebruiken, ook als hij – zoals bepaald door de zorgverzekeraar – weer eens een ander doosje krijgt.
De animatievideo is bedoeld voor de patiënt. “Wij hopen, dat de patiënt na het bekijken van deze video beter begrijpt wat onze taak in de apotheek is en wat wij allemaal doen om de patiënt zo goed mogelijk te bedienen. Zodat het aan de balie weer over medicijnvoorlichting kan gaan”, aldus van Geffen.
Voor de animatievideo, zie: https://vimeo.com/182546015/598223bd5e
Beter begrijpelijke regelgeving
Tevens doet Optima Farma op deze Dag van de Apothekersassistent een dringend beroep op overheid, politiek en zorgverzekeraars om te zorgen voor duidelijkere regelgeving en betere informatie over de geneesmiddelenvergoeding en het preferentiebeleid richting het publiek.
Bron: Optima Farma