Nationale Campagne Vuurwerkbril trapt af met lancering website ikziejevolgendjaar.nl
ArrayNul blinde ogen door vuurwerk
Op maandag 25 november is de Nationale Campagne Vuurwerkbril officieel van start gegaan met de lancering van de website ikziejevolgendjaar.nl. Dit jaar richt de campagne zich met een online vuurwerkquiz en vuurwerklesbrief vooral op basisschoolleerlingen van groep 7 en 8.
De website is vandaag voor het eerst in gebruik genomen door leerlingen van Openbare Sportieve Basisschool De Plevier te Hoogvliet Rotterdam. Zij hebben als eerste school in Nederland de online quiz op het digibord kunnen spelen en maken als klas dus kans op een van de mooie prijzen, zoals een iPad mini.
Naast de online quiz is er een fotowedstrijd op Facebook, facebook.com/vuurwerkbril, waarbij kinderen en hun ouders opgeroepen worden een foto mét vuurwerkbril te uploaden. De leukste foto wordt in januari 2014 beloond met een iPad mini.
Het doel van de Nationale Campagne Vuurwerkbril is ervoor te zorgen dat niemand meer blind wordt door vuurwerk. Het opzetten van een vuurwerkbril bij het afsteken van (of kijken naar) vuurwerk, is van essentieel belang. Het dragen van een vuurwerkbril door kinderen én ouders moet net zo vanzelfsprekend worden als het dragen van een autogordel.
Tjeerd de Faber, oogarts in Het Oogziekenhuis Rotterdam: “Verlies je één of beide ogen dan kun je vaak je werk niet meer uitoefenen en moet je ander werk gaan zoeken. Voor kinderen kan het zelfs betekenen dat zij hun droombaan niet meer kunnen verwezenlijken. Kan dit de uitkomst zijn van het vieren van een mooi feest?”
De partijen die zich hard maken voor ‘nul blinde ogen door vuurwerk’ zijn het Oogfonds, Het Oogziekenhuis Rotterdam, de Nederlandse Unie voor Optiekbedrijven (NUVO), het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG), Vuurwerkpreventie, Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.